Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert o sieci Piotr i Paweł: Koniec pewnej epoki w polskim handlu. Dwa scenariusze przejęcia

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 15-06-2018, 09:48
Ekspert o sieci Piotr i Paweł: Koniec pewnej epoki w polskim handlu. Dwa scenariusze przejęcia
Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego. Fot. PTWP

Sieć handlowa Piotr i Paweł była – i nadal jest – flagową marką polskiego handlu nowoczesnego. Stała się niejako ikoną krajowego podążania za trendem modernizacji sektora handlu – uruchomionym i napędzanym przez rozwój systemów sieciowych o międzynarodowym pochodzeniu. Piotr i Paweł stworzył też swego czasu – wraz z krakowską Almą, Bomi i kilkoma innymi mniejszymi sieciami – narrację o istotnej treści dla tożsamości całego sektora handlu detalicznego – mówi serwisowi portalspożywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

– Oto uwierzyliśmy, że nowoczesność w polskim handlu ma dwie linie rozwojowe. Jedna z nich to sprzedaż masowa, budującą model powszechnej konsumpcji i dostępu do wielu towarów i usług, druga – sprzedaż delikatesowa, sięgającej ku najwyżej pozycjonowanym produktom o cechach tradycyjnych, regionalnych oraz nawiązujących do produktów z innych kultur, o światowej renomie – mówi serwisowi portalspożywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Dodaje, że na coraz bardziej konkurencyjnym rynku był to ważny przekaz. – Na tyle ważny, że skłaniający odnoszące wielkie sukcesy sklepy dyskontowe do postawienia na produkty z wyższej półki. Dokonało się wówczas połączenie dyskontowych strategii postawienia na precyzyjnie dobraną i niezbyt rozbudowaną ilościowo strategię sprzedaży produktów najszybciej rotujących, w zdecydowanej większości tkwiących w liniach produktów własnej marki i dobrej – co nie znaczy najniższej – cenie, z elementami strategii delikatesowych: silnej promocji (od której dyskont raczej stronił „modelowo”) i przedłużaniu grup produktów w marce własnej o produkty brandowe – tłumaczy ekspert.

Zaznacza, że sklepy dyskontowe dołączyły do tego wielokrotnie większą skalę i inne przewagi, głównie finansowe, dzięki temu niejako zapanowały nad delikatesowym segmentem sprzedaży. – Traktując ten proces jako szersze zjawisko i słysząc pogłoski o możliwym przejęciu sieci Piotr i Paweł przez Jeronimo Martins można rzec, że wąż (czyli segment delikatesowy) zjada własny ogon – mówi.

– Prekursorzy segmentu delikatesowego zdawali sobie sprawę z tego zjawiska, szczególnie z luki cenowej poszerzającej się z roku na rok, na ich niekorzyść. Stąd m.in. programy marek własnych w Piotrze i Pawle, kampania informacyjno-promocyjna „Taniej niż myślisz”, świetne skądinąd akcje promocyjne – tłumaczy Andrzej Faliński.

– Tym bardziej oczywisty był dla Piotra i Pawła brak skali, która daje szanse na skuteczną walkę cenową. W ramach walki o skalę powstała w 2013 r. Grupa Handlowa PL Plus, która od stycznia 2018 roku jest w likwidacji. Upadła ona nie tylko wskutek ambicji, ale wskutek braku kapitału – mówi ekspert. 

KOMENTARZE: (5)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • taktak 21-06-2018, 10:46:
Proponuję poddać analizie ceny w poszczególnych sieciach - wiele produktów tego samego producenta jest sporo droższych w innych sieciach, niż w sieci Piotr i Paweł(zaznaczam, że nie jest to informacja wyssana z palca). Są oczywiście również drogie artykuły wysokiej jakości, ale one są niedostępne w innych sieciach.
  • Wera 18-06-2018, 19:00:
Dla mnie PiP kojarzy sie z Ukraińcami. Byli Polacy. Pyk i sa Ukraińcy.
  • bez podpisu 18-06-2018, 17:38:
Zgadzam się z loveboy, ktoś się pomylił w pozycjonowaniu PiP, absurdalne ceny i produkty Premium dla klientów z osiedli blokowych!
Nie ma opcji na przetrwanie w takich otoczeniu, do tego dużo klientów odjechało w momencie gdy zlikwidowano punkty lotto w PiP - one działają jak magnes poniekąd...

Zobacz wszystkie komentarze (5)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 272) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.