REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Podatki dla zagranicznych sieci są nieproporcjonalne w stosunku do dochodów

  • Autor: Newseria
  • Data: 12-04-2016, 18:08
Ekspert: Podatki dla zagranicznych sieci są nieproporcjonalne w stosunku do dochodów
Profesor Krzysztof Opolski, fot. Newseria

W kwietniu rząd ma przedstawić nową propozycję podatku od sprzedaży detalicznej. Pierwsza wersja projektu opublikowana na początku lutego wzbudziła protesty zarówno opozycji, jak i całej branży. Najbardziej uderzyłaby bowiem w polski drobny handel. Zdaniem prof. Krzysztofa Opolskiego z UW podatek powinien zostać wprowadzony w kształcie, który nie zaszkodzi mniejszym sklepom.

REKLAMA

– Zapowiedź wyłączenia handlu internetowego to pozytywny sygnał, bo ten kanał wciąż się rozwija i staje się nowoczesnym rodzajem handlu, bardzo chętnie obsługiwanym przez młodych ludzi, którzy zarówno zakładają sklepy internetowe, jak i z nich korzystają – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor prof. Krzysztof Opolski, ekonomista z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Na początku lutego rząd opublikował na stronie Rządowego Centrum Legislacji pierwszy projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Wzbudził on protesty całego środowiska. Krytykowane było m.in. to, że projekt zakładał traktowanie sieci franczyzowych jak jednego przedsiębiorstwa, co zarówno uniemożliwiało korzystanie z kwoty wolnej od podatku, jak i automatycznie nakładało wyższe stawki (od obrotu całej sieci). Ponadto obarczał kurierów obowiązkiem egzekwowania podatku od zagranicznych dostawców.

– Mam pełne przekonanie, że te sklepy trzeba opodatkować, ponieważ podatki są nieproporcjonalne w stosunku do ich dochodów. Natomiast trzeba to zrobić w taki sposób, żeby nie zaszkodzić polskiemu handlowi – podkreśla prof. Opolski. – Nie tak dawno polski handel dążył do integracji, zespolenia i do stworzenia silnych grup kapitałowych. Teraz może się okazać, że ich obroty są tak wysokie, że jak będą opodatkowane, to mogą ograniczyć przychody i zmniejszyć zysk, co z kolei nie pozwoli na dalszy rozwój i na dalsze inwestowanie.

Delikatesy Centrum, Piotr i Paweł oraz Alma, a także franczyzowe Intermarché i złożona z pojedynczych polskich spółek sieć Leclerc znajdują się w pierwszej dziesiątce ulubionych sklepów polskich konsumentów – wynika z przeprowadzonego jesienią ubiegłego roku badania firmy OC&C Strategy Consultants. Sprzedaż przez internet według prognoz firmy PMR ma sięgnąć do 2020 r. 10 proc. całego rynku. Już w ubiegłym roku jego wartość przekroczyła 32 mld zł.

– Każdy podatek mądrze stosowany wpłynie dodatnio na wyniki budżetu. A ten potrzebuje dzisiaj wpływów, dlatego że stał się dosyć hojny w rozumieniu wspomagania określonych grup. Mamy program „Rodzina 500 plus”, program wspomagania grup biedniejszych, pewnej redystrybucji dochodów, żeby zwiększyć tzw. sprawiedliwość społeczną. W związku z tym każdy mądry podatek będzie dobry dla budżetu, dlatego jestem za opodatkowaniem, pod warunkiem że ma ono dobrą perspektywę – mówi ekonomista.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH