Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Podatki od sieci zapłacą konsumenci

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 07-07-2015, 18:45
Ekspert: Podatki od sieci zapłacą konsumenci
Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiata Fot. Pawel Pawlowski/zelaznastudio.pl

- Dodatkowe podatki od sieci zapłacą konsumenci, szczególnie najbiedniejsi. W ich koszyku największy udział stanowi żywność. Robią zakupy w dyskontach. Nie stać ich na to, aby zaopatrywać się w delikatesach i droższych punktach - uważa Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Podczas wtorkowej konferencji organizowanej przez Polską Organizacja Handlu i Dystrybucji Jeremi Mordasewicz podkreślił, że koszty ewentualnego opodatkowania sieci handlowych poniosą przede wszystkim konsumenci.

Szczególnie dotknięta zostanie grupa osób najbiedniejszych, których nie stać na robienie zakupów w droższych placówkach handlowych. Zdaniem Mordasewicza przewidywany wzrost cen wydaje się stosunkowo niewielki, jednak odbije się na portfelu statystycznego Polaka.

- Biorąc pod uwagę, że inflacja jest bliska zeru, waloryzacja emerytur w przyszłym roku może być na poziomie 4,5 – 5 proc. Oznacza to, że ewentualna podwyżka cen produktów w koszyku osób uboższych przekroczy poziom waloryzacji emerytur i rent - podkreślił ekspert.

W przekonaniu Mordasewicza politykom, którzy proponują wprowadzenie opodatkowania sieci handlowych przyświeca z jednej strony chęć poprawienia sytuacji mniejszych sklepów, z drugiej zaś zwiększenia wpływów budżetowych. Faktycznie jednak nie przewidują oni wszystkich konsekwencji proponowanych zmian.

- Nie lubimy dużych firm. Zazdrościmy im sukcesu. Uważamy, że z tego tortu zjadają za dużo. Jednocześnie korzystamy z efektu skali, który pozwala obniżyć koszty jednostkowej ceny - tłumaczył.

Dodał przy tym, że nie wierzy, aby sieci handlowe mogły działać charytatywnie. Kwoty, które politycy chcą pozyskać będzie trzeba gdzieś znaleźć.

- Chodzi o to, żebyśmy zdawali sobie sprawę w jaki sposób rozłożą się obciążenia - mówił.

W przekonaniu Mordasewicz drugą grupą obok konsumentów o niższych dochodach, którą dotknie ewentualne opodatkowanie będą pracownicy sieci handlowych.

- Wbrew temu co się mówi wynagrodzenia w dużych sieciach wcale nie są niższe niż w drobnym handlu. W obliczu wzrostu kosztów sieci będą zamrażać płace i ewentualnie zmniejszać zatrudnienie - wyjaśnił.

Zauważył jednak, że większe redukcje w zatrudnieniu mogłoby spowodować wprowadzenie zakazu handlu w niedziele.

Mordasewicz przypomniał, że niewielkie korzyści z wprowadzenia opodatkowania sieci handlowych odczują mniejsze sklepy.

- Jeżeli chcemy im pomóc, to zróbmy to. Pamiętajmy jednak, że odbędzie się to kosztem konsumentów i to w dodatku najuboższych - zakończył Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • MK 08-07-2015, 09:30:
Widać, że każdy, kto ma coś do stracenia będzie straszył tych najbiedniejszych. W obu wypowiedziach dyskusyjnych jest racja.
  • luki 08-07-2015, 09:24:
dziwna troska tych ekspertów o najbiedniejszych czyli sieci handlowe i banki, które wymyślają miliony pomysłów aby tworzyć koszty wewnątrz grupy, nie płacić podatków, wyciągać pieniądze od konsumentów i dostawców produktów.
  • grzymała 08-07-2015, 00:51:
Tak jest. To ostateczny konsument, nie ważne czy bardziej czy mniej zamożny, płaci VAT, akcyzę i co tam jeszcze, od wszystkich nabywanych towarów i usług. A wcześniej to co wypracuje, a w zasadzie zarobi (czyli zwykle kwotę zdecydowanie niższą niż wypracowana, bo przecież przedsiębiorca też z czegoś musi żyć), pomniejszone jest o podatek od osób fizycznych. Sumarycznie konsument "oddaje" ponad 50% w formie różnych danin. Dlatego cieszy zapowiedź zwiększenia kwoty wolnej od podatku. Patrząc całościowo, konsument powinien skorzystać, a jego siła nabywcza wzrosnąć. Jeśli zaś sieci handlowe będą próbowały przerzucać opłatę "węgierską" na konsumenta, stracą na konkurencyjności, i szybko poszuka on innego źródła zaopatrzenia.
Wyrywkowe podejście do tematu, przy tak wielu jeszcze niewiadomych, i przywoływanie czarnych scenariuszy, nie służy niczemu poza wywoływaniem paniki.
Poza tym zawsze zastanawia mnie troska, z jaką podchodzą do konsumentów wszyscy w około. Banki proponują najlepsze kredyty, telefoniczni sprzedawcy okazjonalną możliwość kupienia w promocji (jakoby) niezbędnych do życia i szczęścia produktów, a teraz martwi się o nas także i POHiD. Tak jakby jedynym prawdziwym celem ich wszystkich nie było wyciąganie pieniędzy z kieszeni konsumentów. Najlepiej systematycznie i bez udziału konkurencji.

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 263) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH