Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Polskie firmy zwracają się w stronę bardziej odległych rynków

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 13-05-2017, 14:32

– Na rynkach UE robi się coraz ciaśniej, panuje duża konkurencja, w niektórych krajach mocniej odczuwany jest protekcjonizm gospodarczy. Jeżeli polski eksport ma się dynamicznie rozwijać i rosnąć przez kolejne lata, koniecznym warunkiem jest budowa mocnej pozycji nie tylko w UE, ale także poza Unią, a nawet poza Europą. Być może właśnie 2017 r. przyniesie początek takiego pożądanego trendu w polskim handlu zagranicznym – twierdzi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty, instytucji płatniczej na co dzień obsługującej transakcje walutowe eksporterów i importerów.

GUS przedstawił interesujące wyniki polskiego handlu zagranicznego za I kwartał 2017 r.  Udział kierunku unijnego w polskim eksporcie zmniejszył się z 81,3 proc. w pierwszych trzech miesiącach 2016 r. do 79,5 proc. w roku bieżącym, choć sama dynamika sprzedaży do UE była dodatnia, a wartość obrotów o 6,8 proc. wyższa niż rok temu. Podobny trend widać w imporcie. Zdaniem Jeremy może być to pierwszy sygnał zwrotu polskich firm w stronę bardziej odległych rynków.

W I kwartale 2017 r. zanotowaliśmy duży wzrost wartości eksportu towarów do krajów Europy Środkowo-Wschodniej (o 31,4 proc. r/r), w tym do naszego 8. partnera handlowego, Rosji (o 22,7 proc. r/r). Tymczasem na początku 2016 r. wartość eksportu do tego regionu zanotowała ujemny wynik w rok rocznym ujęciu. Inną dynamikę wykazała także sprzedaż na rynek Wielkiej Brytanii. O ile w 2016 r., dynamika eksportu w tym kierunku mocno wyhamowała, to w I kwartale br. można już zaobserwować znaczący wzrost polskiego eksportu na ten rynek (o 9,7 proc. r/r). Wśród pierwszej 10-tki najważniejszych polskich kierunków eksportu, wyższą dynamiką wzrostu może pochwalić się jedynie wywóz na wspomniany już rynek rosyjski oraz amerykański (+22,8 proc. r/r).

Według dyrektora polskiego oddziału Akcenty, największym zaskoczeniem jest jednak informacja o zmniejszeniu się udziału kierunku unijnego w polskiej sprzedaży zagranicznej. Radosław Jarema przekonuje, że to dobra wiadomość: - Mocne uzależnienie handlu zagranicznego od jednego kierunku zawsze niesie z sobą duże ryzyko. Jeżeli pojawią się tam problemy czy kryzysy, konsekwencje dla firm eksportujących wyłącznie na tym kierunku mogą być bardzo dotkliwe. Dywersyfikacja rynków zbytu, ekspansja zagraniczna na różne rynki, dają eksporterom bufor, bo w razie trudności mają w swoim portfelu kierunki, które nie są danym kryzysem dotknięte – wyjaśnia Jarema. Według eksperta Akcenty, wzrost wartości eksportu towarów do krajów poza UE powinien cieszyć tym bardziej, że to tam rodzą się nowe możliwości, są ogromne rynki z dużym popytem, a przede wszystkim istnieje przestrzeń dla firm z Polski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 220) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH