Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Ekspert: Powody niestosowania przepisu o ograniczeniu marek własnych nie są błahe

Od kilkunastu lat artykuł 17d ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ogranicza sklepom dyskontowym ilość towarów w tzw. markach własnych. Czytamy tam: „Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych.” Ale zapis ten budzi wątpliwości interpretacyjne (a nawet gramatyczne) – i dlatego nie jest stosowany. Powody tego zawieszenia nie są błahe – wskazuje Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w latach 2000-2017.

Ekspert: Powody niestosowania przepisu o ograniczeniu marek własnych nie są błahe
Maria Andrzej Faliński fot. PTWP

Co to znaczy bowiem sklep dyskontowy i gdzie można go znaleźć? Definicji formalnej nie ma, a sklepy zwyczajowo nazywane dyskontowymi nie są wbrew nazwie najtańsze, ani nie mają (już od lat) ekstremalnie zredukowanej ilościowo i jakościowo gamy towarów. Nie mówiąc o estetyce i komforcie samych sklepów. Często sprzedają produkty typu premium i oferują całe linie wysoko pozycjonowanych marek producenckich. Owszem, mają dyskontowo dobraną gamę produktów najlepiej rotujących, ale to nie jest grzech w myśl jakiegokolwiek przepisu, bo jest to raczej dowód kunsztu handlowego. Mają u siebie marki własne, i to w sporym procencie, o bardzo zróżnicowanym pozycjonowaniu cenowo - jakościowym, ale tak chcą robić wszyscy. Zakładajmy jednak, że „lepiej” nie jest zakazane…, bo tłumić konkurencji w UE nie wolno. Konia z rzędem życzę „łowcom” dyskontów, nawet tych z więcej niż 20% udziałem marek własnych – komentuje ekspert.

- Byłem na posiedzeniu komisji w 2002 roku, kiedy to w ostatniej chwili dorzucono ten artykuł, więc domyślam się, że pośpiech legł u podstaw sformułowania „… towarów w ilości przewyższającej 20% wartości obrotów z markami stanowiącymi …” Stąd pewnie gramatyczny „urok” tego zapisu - dodaje.

Czytaj więcej na dlahandlu.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

handel RSS ALERT    /    marki własne RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    Andrzej Faliński RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.229.151.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.