REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Przejęcie od Emperii sieci Stokrotka to szansa dla podmiotów zagranicznych na zdobycie przyczółka w Polsce

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 06-07-2011, 09:12
Ekspert: Przejęcie od Emperii sieci Stokrotka to szansa dla podmiotów zagranicznych na zdobycie przyczółka w Polsce
Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG

- Zdaniem eksperta zainteresowania przejęciem sieci należących do Emperii można spodziewać się przede wszystkich ze strony spółek, które koncentrują się na detalu i które dążą do wzmocnienia swojej pozycji na rynku - mówi Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG.

REKLAMA

- Mogą to być zarówno podmioty działające już na polskim rynku w tym sektorze, jak i firmy, którym będzie zależało na zbudowaniu od zera takiej sieci - również te, których nie ma jeszcze w Polsce. Spółki, które funkcjonują w Polsce, a którym zależy na rozwijaniu sieci detalicznej, której jeszcze nie mają, bądź jest ona bardzo mała także mogą upatrywać tu szansy - np. Ruch z nowym właścicielem, który rozważał wejście w conveniece stores, może zainteresować się częścią mniejszych formatów, podobnie Kolporter, który od kilku lat próbuje rozwijać sieć obecnie pod marką Dobry Wybór. Dla obydwu graczy kupno gotowej sieci pozwoliłoby na dynamiczne zaistnienie w tym sektorze - wzrost organiczny może trwać wiele lat, zanim powstanie naprawdę silna i stabilna sieć sklepów detalicznych - mówi Piotr Grauer.

Jak twierdzi ekspert innym źródłem zainteresowania transakcją nabycia sieci Emperii mogą być silniejsze sieci hurtowników, szukające sposobów wzmocnienia swojej pozycji w zakresie grupy odbiorców ich oferty hurtowej poprzez integrację pionową.

- Należy oczywiście wspomnieć też o funduszach typu private equity, które od dawna interesują się transakcjami w tym sektorze (np. Enterprise Investors i wejście w Dino, Resource Partners i wejście w SPS Handel, Mid Europa i wejście do Żabki) - dodaje ekspert.

Oferta sprzedaży sieci handlowej stanowi też wyjątkową szansę dla podmiotów zagranicznych, których nie ma w Polsce. W celu zdobycia przyczółka na dużym i perspektywicznym rynku polskim, inwestorzy ci mogą być nawet skłonni zapłacić wyższą cenę, aby tylko wejść na Polski rynek.

- Transakcje w tym segmencie handlu detalicznego przeważnie nie wychodziły powyżej mnożnika wartości biznesu (enterprise value) do sprzedaży na poziomie 0.4-0.5x. Z tego punktu widzenia oczekiwana przez Emperię kwota 900 milionów złotych wydaje się być ambitnym celem do osiągnięcia. Natomiast sama koncepcja pozostawienia nieruchomości i sprzedaży tylko części handlowej jest rozwiązaniem spotykanym na rynku, przy założeniu zawarcia długoterminowych umów najmu lokalizacji przez te sklepy, które z jednej strony generowałyby dodatkowy przychód dla ich właścicieli, a z drugiej - nie wiązałyby kapitału inwestora w zakup nieruchomości, których własność nie jest niezbędna do prowadzenia działalności handlowej - mówi Piotr Grauer.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 459) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH