Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Przejęcie od Emperii sieci Stokrotka to szansa dla podmiotów zagranicznych na zdobycie przyczółka w Polsce

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 06-07-2011, 09:12
Ekspert: Przejęcie od Emperii sieci Stokrotka to szansa dla podmiotów zagranicznych na zdobycie przyczółka w Polsce
Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG

- Zdaniem eksperta zainteresowania przejęciem sieci należących do Emperii można spodziewać się przede wszystkich ze strony spółek, które koncentrują się na detalu i które dążą do wzmocnienia swojej pozycji na rynku - mówi Piotr Grauer, wicedyrektor w firmie doradczej KPMG.

- Mogą to być zarówno podmioty działające już na polskim rynku w tym sektorze, jak i firmy, którym będzie zależało na zbudowaniu od zera takiej sieci - również te, których nie ma jeszcze w Polsce. Spółki, które funkcjonują w Polsce, a którym zależy na rozwijaniu sieci detalicznej, której jeszcze nie mają, bądź jest ona bardzo mała także mogą upatrywać tu szansy - np. Ruch z nowym właścicielem, który rozważał wejście w conveniece stores, może zainteresować się częścią mniejszych formatów, podobnie Kolporter, który od kilku lat próbuje rozwijać sieć obecnie pod marką Dobry Wybór. Dla obydwu graczy kupno gotowej sieci pozwoliłoby na dynamiczne zaistnienie w tym sektorze - wzrost organiczny może trwać wiele lat, zanim powstanie naprawdę silna i stabilna sieć sklepów detalicznych - mówi Piotr Grauer.

Jak twierdzi ekspert innym źródłem zainteresowania transakcją nabycia sieci Emperii mogą być silniejsze sieci hurtowników, szukające sposobów wzmocnienia swojej pozycji w zakresie grupy odbiorców ich oferty hurtowej poprzez integrację pionową.

- Należy oczywiście wspomnieć też o funduszach typu private equity, które od dawna interesują się transakcjami w tym sektorze (np. Enterprise Investors i wejście w Dino, Resource Partners i wejście w SPS Handel, Mid Europa i wejście do Żabki) - dodaje ekspert.

Oferta sprzedaży sieci handlowej stanowi też wyjątkową szansę dla podmiotów zagranicznych, których nie ma w Polsce. W celu zdobycia przyczółka na dużym i perspektywicznym rynku polskim, inwestorzy ci mogą być nawet skłonni zapłacić wyższą cenę, aby tylko wejść na Polski rynek.

- Transakcje w tym segmencie handlu detalicznego przeważnie nie wychodziły powyżej mnożnika wartości biznesu (enterprise value) do sprzedaży na poziomie 0.4-0.5x. Z tego punktu widzenia oczekiwana przez Emperię kwota 900 milionów złotych wydaje się być ambitnym celem do osiągnięcia. Natomiast sama koncepcja pozostawienia nieruchomości i sprzedaży tylko części handlowej jest rozwiązaniem spotykanym na rynku, przy założeniu zawarcia długoterminowych umów najmu lokalizacji przez te sklepy, które z jednej strony generowałyby dodatkowy przychód dla ich właścicieli, a z drugiej - nie wiązałyby kapitału inwestora w zakup nieruchomości, których własność nie jest niezbędna do prowadzenia działalności handlowej - mówi Piotr Grauer.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.