Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: rodzimym sieciom brakuje kapitału by łączyć się w większe podmioty

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 29-12-2017, 11:12
Ekspert: rodzimym sieciom brakuje kapitału by łączyć się w większe podmioty
Maria Andrzej Faliński fot. PTWP

Sieci handlowe będące w rękach rodzimych inwestorów potrafią się zjednoczyć, jednak brakuje im kapitału by dokonać fuzji kilku podmiotów. Dlatego polskie sieci nie wyjdą raczej poza poziom współpracy zakupowej, aby osiągnąć razem lepsze ceny i usługi – ocenia Maria Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu.

Jak mówi ekspert w rozmowie z dlahandlu.pl, rodzime sieci potrafiłyby się zjednoczyć, gdyby posiadały kapitał niezbędny do dokonania fuzji. Jednak takiego kapitału nie ma.

- Ich odmienne usytuowanie w rynku, zdolności kredytowe, modele biznesowe, wreszcie wyniki, pokazują, że poza poziom współpracy zakupowej, aby osiągnąć razem lepsze ceny i usługi, raczej nie wyjdą. Ponadto, poszczególni uczestnicy takich rozwiązań szybko korzystają z możliwości współpracy z silnym partnerem, wychodząc z takich porozumień. A gdy są  wystarczająco ”zdrowe” szybko postanawiają się sprzedać, by nie zacząć tracić. Wiedzą bowiem, że takie eksperymenty jak wspieranie małych kosztem dużych zaostrza konkurencję i stawia ich wobec silnych graczy w słabej pozycji. Więc wolą zagrać w rynku z silnymi  – mówi Maria Andrzej Faliński.

Jego zdaniem, we wzmocnieniu tych firm mogłoby pomóc zaangażowanie Narodowego Funduszu Rozwoju – to pozwoliłoby im zacząć przejmować i inwestować w technikę i infrastrukturę. Ekspert ocenia, że w przypadku zmian w przepisach, sprzyjającym małym firmom handlowym, najlepiej by było, gdyby ustawodawca „nie przeszkadzał”.

- Każdej firmie, a głównie małej potrzeba pieniędzy i rynku, a nie politycznego formowania relacji – tutaj trzeba skierować wysiłek, zamiast dusić najefektywniejsze części rynku handlowego. W lepszym scenariuszu takie „duszenie” to zaostrzenie konkurencji ze szkodą dla słabszych, w gorszym zaś - wyjście z Polski silnych dystrybutorów i detalistów oraz kryzys nadprodukcji żywności. Polska część rynku (dziś to jest ok. 43 proc. wartości sprzedaży detalicznej żywności) nie udźwignie takiej podaży żywności i innych grup produktów. Tu nie ma miejsca na zaklęcia patriotyczne, tu jest gospodarka – dodaje.

Czytaj na dlahandlu.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 637) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH