Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Ekspert: Rok 2018 pokazał, że sektor handlu żyje

Rok 2018 to czas rozwoju handlu detalicznego: znacząco rośnie sprzedaż (prawie 10%) r/r w listopadzie, firmy powiększają się o nowe sklepy, dokonują się konsolidacje zarówno na poziomie sklepów, dołączających do większych organizmów, głównie franczyzowych, jak i na poziomie całych sieci, by wskazać na dokonania Maxima Grupe, Eurocash'u, czy grupy Specjał - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Ekspert: Rok 2018 pokazał, że sektor handlu żyje
fot. shutterstock

- Dokonują się też wzrosty organiczne, by wskazać na rozkwitającą sieć handlową Dino, powiększające się liczby sklepów dyskontowych, czy też sklepy convenience i proximity markets - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

- Na tym tle smutek budzi "implozja" sieci handlowej "Piotr i Paweł" - może w nadchodzącym roku uda się ją zatrzymać ku przyszłemu "odbiciu"? Oby - to firma ikoniczna, zaznaczająca ważny etap zderzenia ekspansji sprzedaży masowej z pomysłem na sprzedaż delikatesową - tłumaczy ekspert.

Jego zdaniem rok 2018 pokazał, że sektor handlu żyje i rozwija się. - Oby tak dalej - pomimo pomysłu w postaci ograniczania handlu w niedzielę. Miał on dodać sił rynkowych sklepom rodzinnym, a obudził mechanizmy obronne najsilniejszych graczy, głównie sieci dyskontowych, z sukcesem próbujących także sprzedaży w strefie premium. Efekt? - inwestycje w niskie ceny, promocje, przekierowanie zakupów ku całemu tygodniowi i sobotnim popołudniom skutecznie zmywa małe sklepy z ulic i centrów handlowych - mówi Andrzej Faliński.

- Projekcje bankructw na poziomie 15 tys. sklepów i zwiększone ucieczki sklepów niezależnych pod sieciowe skrzydła franczyz niestety potwierdzają moje i nie tylko moje prognozy z lat 2015-2017, gdy stosowna ustawa powstawała. Nie posłuży gospodarce związkowe spojrzenie na biznes, gdy skończy się koniunktura - uważa ekspert.

Zaznacza, że na tym tle potwierdziły się dwa inne trendy. - Po pierwsze swą siłę konkurencyjną i bliskość oczekiwaniom klienta podtrzymały sklepy oszczędzające czas i oferujące dobre ceny za dobry towar. Chodzi o segment dyskontowy, coraz lepiej radzący sobie w strefie premium, oraz sklepy typu proximity market (market osiedlowy lub mały supermarket). Te ostatnie stały się swego rodzaju "perłą w koronie" rosnących szybko systemów franczyzowych, dodając swą efektywnością środków do integrowania coraz bardziej ściskanych konkurencyjnie sklepów rodzinnych, garnących się do sieciowej skali i wsparcia. Tym samym włączyły się obok sklepów dyskontowych w tendencję "uszlachetniania" sprzedaży masowej - wyjaśnia.

- Rzeczone "uszlachetnienie" sprzedaży masowej w 2018 roku pokazało, że walka o skalę, realizowana na różne sposoby - inaczej w hiper- i supermarketach, inaczej w dyskontach i convenience oraz proximity marketach, wchłonęła "wirusa" jakości i uszlachetniania produktów, zapoczątkowanego dobrą dekadę temu przez sieci delikatesowe dziś gasnące jedna po drugiej - tłumaczy Faliński.

więcej informacji:

handel RSS ALERT    /    Andrzej Faliński RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    sklepy RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Andrzej 2018-12-12 18:34:38
    A jeszcze niedawno ten ekspert-lobbysta zagranicznych sieci lamentował że wprowadzenie wolnych niedzieli w handlu doprowadzi do zawirowań w handlu sieciowym. To jak jest "ekspercie"

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.87.18.165
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.