Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Sieci handlowe prowadzą klienta po swoich sklepach jak po sznurku

  • Autor: Paweł Jachowski, portalspożywczy.pl
  • Data: 11-08-2014, 14:10
Ekspert: Sieci handlowe prowadzą klienta po swoich sklepach jak po sznurku
Alicja Kalińska, dietetyk, ekspert w zakresie doradztwa żywieniowego w firmie SetPoint

O tym, jakie triki są stosowane przez sieci handlowe w celu skłonienia klienta do wypełnienia po brzegi koszyka z zakupami, serwis portalspozywczy.pl rozmawiał z Alicją Kalińską, dietetykiem, ekspertem w zakresie doradztwa żywieniowego w firmie SetPoint

Szukając sposobów na zwiększenie sprzedaży, sieci handlowe wykorzystują rozmaite techniki wpływania na decyzje konsumenta. Cały czas odkrywają nowe sposoby na to, jak zachęcić klienta do włożenia czegoś więcej do koszyka. Jaka jest pierwsza pułapka, która czeka na konsumentów po wejściu do sklepu?

Pierwsza pułapka, jaka na nich czeka po wejściu do dużego sklepu, to najczęściej koszyk, a mianowicie bardzo duża dostępność wózków, koszyków dużych, przy równoczesnym ograniczeniu liczby koszyczków ręcznych, małych.

Niektóre sieci już zaczynają odchodzić od sytuacji, w której do wzięcia dużego wózka potrzebna jest moneta. Polacy zdążyli się już nauczyć, że te wózki do niczego nie służą w ogródkach działkowych, wobec czego przestali je zabierać sklepom. Część sieci już wie, że jeśli ten wózek nie będzie przypięty na stałe, to chętniej po niego sięgnie więcej klientów, bo nie zostaną zniechęceni potrzebą rozmienienia banknotu na monety.

Im większy wózek klient weźmie, tym więcej produktów do niego włoży. Głupio jest mu bowiem jeździć po sklepie z wózkiem, w którym nie jest wypełnione nawet dno, stąd pojawia się tendencja, aby jak najbardziej taki wózek zapełniać. Klienci wkładają więcej zakupów, bo i tak wydaje im się, że w dalszym ciągu jest ich mało. Dodatkowo już sama budowa wózka, wydzielenie oddzielnej części np. na napoje, sprzyja temu, że w tym wózku znajdzie się więcej rzeczy.

Niektóre sieci całkowicie rezygnują z wykładania najmniejszych, ręcznych koszyków. Za takim ruchem stoi dokładnie ta sama logika: im większa powierzchnia do wypełnienia zakupami, tym większe te zakupy będą, dzięki czemu sieć handlowa więcej zarobi.

W jaki sposób na decyzje konsumenta w sklepie wpływa sposób ustawienia alejek i półek z produktami?

Klient nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, w jakim stopniu jest kierowany po sklepie przez sieć. Najczęściej, szczególnie w mniejszych sklepach, do wyboru ma tylko jedno wejście. Zwykle jest ono z prawej strony, przez co klient chodzi po placówce przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Zaraz po wejściu spotyka stoiska z owocami i warzywami, które kolorystycznie mają go nastroić do zakupów.

Gdzie powinny być umieszczone informacje o promocjach, aby lepiej docierać do klienta? Zaraz po wejściu do sklepu?

Na początku zakupów każdy ma dużo większą siłę nabywania, niż pod ich koniec, dlatego promocje rzeczywiście są najczęściej ulokowane blisko wejścia do sklepu. Sieci wiedzą jednak, w jaki sposób zachęcić klientów do włożenia czegoś dodatkowego do koszyka również przy kasie, na sekundy przed zapłaceniem za zakupy. Tutaj doskonale działa mechanizm kupowania impulsywnego. Właśnie dlatego przy kasach ulokowane są stoiska z produktami takimi jak batony czy gumy do żucia. Oczywiście nie będą tam położone najtańsze produkty z tych kategorii, tylko te najwyżej marżowe dla sieci.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH