Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Ustawa dot. podatku od sieci jest niekorzystna dla całej branży

  • www.portalspozywczy.pl
  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 16-02-2016, 13:10
Ekspert: Ustawa dot. podatku od sieci jest niekorzystna dla całej branży
fot. shutterstock

- Polacy z całą pewnością nie mogą narzekać na brak wydarzeń związanych z rodzimą sceną polityczną. Po wprowadzeniu podatku bankowego, władza dobiera się do portfeli handlowców. Rządzący realizują swój program wyborczy. Niemniej jednak, ich determinacja i zapał powodują, że nowa danina uderzy nie tylko w sklepy wielkopowierzchniowe, ale również, a może i przede wszystkim w małe, rodzime sklepy. W odpowiedzi, przedsiębiorcy przygotowują protesty oraz zamieszczają nekrologi, które obwieszczają śmierć polskiego handlu, próbując w ten sposób uchronić swój biznes przed bankructwem - mówi Łukasz Rozbicki ekspert z MM Prime TFI.


Zdaniem eksperta cały problem polega na tym, że polscy przedsiębiorcy, prowadzący małe sklepy, czują się oszukani i zagrożeni.

- Obecnie rządząca partia w swojej kampanii obiecała nałożenie podatku handlowego na sklepy wielkopowierzchniowe (w większości należące do zagranicznych podmiotów, które nie płacą podatków w Polsce), aby wspomóc rodzime sklepy, a zaraz sfinansować obietnice wyborcze. Niemniej jednak, nowy projekt ustawy zakłada dwie stawki podatkowe – 0,7 proc. dla miesięcznych przychodów do 300 mln zł oraz 1,3 proc. dla przychodów przekraczających tę granicę. Dodatkowo, stawki te zostały podniesione do wysokości 1,3 proc. i 1,9 proc. w soboty, niedziele i święta. Ponadto, kwota wolna od podatku wyniesie zaledwie 1,5 mln zł. Okazuje się zatem, że tak skonstruowany podatek uderzy nie tylko w hipermarkety, ale również w małe sklepy - dodaje Łukasz Rozbicki.

Ekspert podkreśla, że handlowcy od czasów transformacji ustrojowej łączyli swoje siły. Wolność gospodarcza, która oprócz możliwości otwarcia własnego biznesu, zaprosiła również na atrakcyjny polski rynek wiele zagranicznych hipermarketów. - Te okazały się zbyt silną konkurencją dla małych sklepów. W związku z tym, mali przedsiębiorcy byli zmuszeni do zrzeszania się (najczęściej w formie sieci franczyzowych), aby wspólnie móc walczyć o pozycję na rynku. Co więcej, sztuka ta, pomimo tak wielkiej przewagi ogromnych dyskontów, przynosiła efekty. Nowa danina publiczna może jednak zmienić obraz tej sytuacji i sprawić, że wysiłki te pójdą na marne. Przychody zrzeszeń zdecydowanie przewyższają kwotę wolną od podatku, co oznacza, że ciężar tej daniny spadnie na małe sklepy - dodaje ekspert MM Prime TFI.

Handlowcy, ich zrzeszenia oraz organizacje handlowe podkreślają, że małe sklepy charakteryzują się rentownością na poziomie 0,5 proc. - W związku z tym, podmioty te najprawdopodobniej będą zmuszone porzucić swoje zrzeszenia, aby uniknąć płacenia podatku. Tym samym, stracą wspólny marketing oraz swoją siłę negocjacyjną. Wszystkie te czynniki spowodują wzrost cen ich produktów. Oliwy do ognia dolewa fakt, że zgodnie z polskim prawem małe sklepy będą opodatkowane dwukrotnie, a duże sieci dyskontowe właściwie tylko raz. Ponadto, zgodnie z przysłowiem ,,duży może więcej” można oczekiwać, że hipermarkety nie podniosą cen, aby w ten sposób zwalczyć konkurencję. Jak podkreśla prezes Polskiej Izby Handlu(PIH), sytuacja ta doprowadzi do wielu bankructw. Aby oszacować ewentualny przyrost liczby bezrobotnych, należy uświadomić sobie, że w Polsce działa ponad 24 tysiące sklepów, które funkcjonują w ramach różnych sieci franczyzowych, bądź innych zrzeszeń. Odpowiedni szacunek otrzymamy po pomnożeniu tej wielkości przez liczbę zatrudnionych - wskazuje.

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Obiecanki 17-02-2016, 11:21:
Po oszukańczym 500zł na KAŻDE dziecko, kolejne kłamstwa wyborcze PISu - opodatkujemy ZAGRANICZNE sieci handlowe, darmowe leki dla seniorów +75lat ,obniżenie wieku emerytalnego, kwota wolna od podatku 8tys.zł, minimalna stawka godzinowa 12zł, zniesienie podatku od kopalin, darmowe przedszkola, obniżenie Vat do 22% (obecny 23% obowiązuje do 31.12.16). Ustawy były podobno gotowe, ale chyba pani Beata zgubiła teczkę
  • Faja 17-02-2016, 10:27:
Ekspert powinien być niezależny i obiektywny. Jak można powtarzać kłamstwa PISu, że sieci nie płacą podatków. Lidl, Biedronka i inne sieci ogłosiły ostatnio ile płacą podatków. Dlaczego mamy wspierać wszystkie małe sklepy. Dlaczego jako konsument mam płacić o 20-30% więcej w małym sklepie zamiast zrobić kompleksowe zakupy w dużym sklepie. Małe sklepy też są oczywiście potrzebne - zwłaszcza te uczciwe i dobrze prowadzone ale nie wszędzie - i niech kupuje w nich kto chce, a kto inny niech kupuje w dużych sklepach. Reformy Orbana na Węgrzech doprowadziły do tego , że żywność jest tam znacznie droższa dla konsumentów niż w Polsce. Dlatego, nie posługujmy się demagogią pisowską. Na rynku są potrzebne małe i duże sklepy i nie dajmy się szczuć PISowi wzajemnie bo im o to chodzi aby skłócić społeczeństwo. PIS rządzi przez kłótnie, spiski, kłamstwa i intrygi.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.