Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Ekspert: W polskim modelu ekonomicznym pomysł zakazu handlu w niedziele jest zły

O konsekwencjach dalszego utrzymania zakazu handlu w niedziele, szczególnie w perspektywie spodziewanego spowolnienia gospodarczego, rozwiązaniach kompromisowych tego zagadnienia, a także o kondycji sieci handlowych w Polsce serwis dlahandlu.pl rozmawia z Andrzejem Maria Falińskim, prezesem Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w latach 2000-2017.

Ekspert: W polskim modelu ekonomicznym pomysł zakazu handlu w niedziele jest zły
Andrzej Maria Faliński. Fot. materiały prasowe
  • Źródło dlahandlu.pl

Autor: dlahandlu.pl
Data: 28-01-2019, 11:08

Jeszcze niedawno zapowiadane było zaostrzenie przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele. Sejm miał zająć się nowelizacją ustawy m.in. w kontekście obchodzenia przepisów przez "udawanie" placówki pocztowej. Jednak ten punkt obrad zniknął z planu Sejmu, a prace nad nowelizacją zostały wstrzymane. Skąd taka nagła zmiana?

Z jednej strony dobrze, że ktoś w końcu poszedł po rozum do głowy. Argumenty, zarówno konsumenckie, handlowe, jak i ekonomiczne wskazują, że w polskim modelu ekonomicznym pomysł zakazu handlu w niedziele jest zły, a sam zakaz powoduje wyliczalne straty. Jednak łyżką dziegciu w sygnałach o zmianie jest to, że wspomniane argumenty ekonomiczne nikogo z autorów ograniczenia nie przekonywały do wycofania się z tego pomysłu. Prace nad zaostrzeniem przepisów wstrzymano dopiero, kiedy pojawiły się dane mówiące, że w nadchodzących wyborach zakaz handlu może osłabić wynik rządzącej koalicji i w konsekwencji wpływy środowiska konserwatywno-socjalnego. W sumie nie jest dobrze, że ekonomia się nie liczy, a dopiero zagrożenie polityczne. Nie jest też dobrym zwiastunem to, że cały czas w tle majaczy argument światopoglądowy.

Oczywiście, można znaleźć plusy zakazu handlu w niedziele, ale jeśli myśli się poważnie o gospodarce i świadomie „wieszamy” ją na konsumpcji, jako na tym czynniku, który głównie generuje wzrost PKB, to osłabianie sektora handlu, poprzez który ta konsumpcja się dokonuje, jest doktrynerstwem socjalnym.

Jakie mogą być konsekwencje tego, że nie będzie nowelizacji ustawy o zakazie handlu w niedziele, że przepisy pozostaną w obecnym kształcie?

Handel nadal będzie musiał sięgać po różnego rodzaju środki kompensacyjne, a to oznacza zaostrzenie konkurencji i eksterminację słabszych uczestników rynku. W momencie zaostrzonej wojny konkurencyjnej zawsze wygrywają najsilniejsi, bo oni mają środki, np. na zmianę asortymentu, inwestycje w technikę i technologię sprzedaży, podaż produktów po niskiej cenie.

Oceniam, że dziś średnia rentowność w nowoczesnym handlu jest na poziomie około 2 proc. Jedyny bodaj (poza sieciowym sklepem convenience) sieciowy format, który wyrasta ponad ten poziom, to format sklepów, które kiedyś były dyskontowymi, a teraz zbliżyły się do formatu supermarketowego. Przecież to jest tworzenie sytuacji faktycznego przywileju silnych pod pozorem ich ograniczenia.

Czytaj więcej w dlahandlu.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.6.254
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.