REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert: Własne fabryki pozwalają zatrzymać sieciom handlowym dużą część marży

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 14-09-2010, 17:36
Ekspert: Własne fabryki pozwalają zatrzymać sieciom handlowym dużą część marży

- Naturalnymi argumentami za wertykalizacją działalności przez sieci handlowe są kwestie kontroli jakości, ale w ogromnej mierze także zatrzymanie w grupie dużej części marży. Dla sieci, które podlegają gwałtownemu rozwojowi, niemniej istotną kwestią jest zapewnienie, że baza produkcyjna private label, nadąża za dynamiką rozwoju sieci handlowej - mówi Krzysztof Badowski, partner w firmie doradczej Roland Berger.

REKLAMA

Doskonałym przykładem sieci handlowej, która zintegrowały swoją działalność detaliczną, hurtową oraz produkcyjną jest niemiecka Grupa REWE, operator między innymi takich sieci jak Billa czy Selgros. Koncern zainwestował w latach 80-tych w ogromną sieć piekarni Glocken Baeckerei, a także posiada zakłady przetwórstwa mięsnego Wilhelm Brandenburg. Grupa EDEKA w swojej strukturze ma przetwórstwo mięsne, owocowo-warzywne, produkcję win oraz zakłady piekarskie. Zaś francuska Grupa Muszkieterów (sieć Intermarche) ma nawet własne przetwórstwo owoców morza. A także własną flotę do ich połowu. Wszystkie te zakłady w większości produkują na potrzeby sieci, które są ich właścicielami. Produkcja na zewnątrz bywa czasem całkowicie marginalna - np. w przypadku Capitaine Houat należącego do grupy Intermarche, tylko 5 proc. produkcji trafia do odbiorców zewnętrznych.

Według Krzysztofa Badowskiego naturalnymi argumentami za taką wertykalizacją działalności są kwestie związane z kontrolą jakości, ale w ogromnej mierze także zatrzymanie w grupie dużej części marzy. - Mówiąc o zatrzymanych marżach, zauważmy, że wkładem do działalności produkcyjnej sieci jest produkt całkowicie nieprzetworzony, a wiec tańszy, zaś na wyjściu otrzymujemy produkt przetworzony, generujący wyższą marzę. Kwestia jakości jest nie mniej ważna, jako ze marki prywatne, przez wiele lat kojarzone z niską cena i niską jakością próbują zmienić ten wizerunek, zwłaszcza, ze dla wielu sieci, nie tylko dyskontowych, niektóre linie produktowe marek własnych są elementem przewagi konkurencyjnej - tłumaczy ekspert firmy doradczej Roland Berger.

Według Badowskiego dla sieci, które podlegają gwałtownemu rozwojowi, niemniej istotna kwestią jest także zapewnienie, że baza produkcyjna private label, nadąża za dynamiką rozwoju sieci handlowej.

- Jednak czy dla zachowania jakości potrzebna jest integracja pionowa? - zastanawia się ekspert. - Z pewnością nie. Hiszpańska sieć Mercadona ma po prostu niezwykle ściśłe związki ze swymi dostawcami - duża grupa kluczowych dostawców ma status „dostawców zintegrowanych" funkcjonujących niemal jak zakłady własne Mercadony. Podlegają one stałym procedurom kontrolnym, audytom jakościowym, wymianom informacji na temat dostępności mocy produkcyjnych i rewizjom planów inwestycyjnych. A przed uzyskaniem statusu takiego dostawcy preferowanego przechodzą gruntowne „due diligence" - dokładnie jakby mieli być podmiotem przejęcia - wyjaśnia Krzysztof Badowski.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 986) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH