Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Entuzjaści i bywalcy – kto robi zakupy w centrach handlowych ?

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 15-09-2015, 15:17
Entuzjaści i bywalcy – kto robi zakupy w centrach handlowych ?
Fot. Shutterstock

30 proc. klientów robiących galeriach handlowych to tak zwani entuzjaści – osoby, które bardzo lubią spędzać czas i robić zakupy centrach. Pozostałe 70 proc. stanowią bywalcy, czyli osoby mniej zaangażowane – wynika z raportu Entuzjaści i bywalcy. Generacja X i Y w Galeriach handlowych przygotowanego przez JLL oraz Atrium European Estate.

Autorzy raportu wskazują, że pomimo systematycznego rozwoju handlu internetowego Polacy lubią spędzać czas w galeriach handlowych. Co ciekawe, obiekty tego typu coraz częściej służą nie tylko do robienia zakupów.

JLL i Atrium podkreślają w swym raporcie, że można mówić o charakterystyce pychograficznej klientów galerii handlowych.

30 proc. polskich konsumentów to tzw. entuzjaści, osoby spędzające dużo czasu w centrach handlowych. Pozostałe 70 proc. są to bywalcy, którzy są zdecydowanie mniej zaangażowani. Autorzy raportu podkreślają, że dane potwierdzają przywiązanie do centów handlowych i modelu ich funkcjonowania. Z drugiej jednak strony nadal istnieją duże możliwości rozwoju i przyciągania klientów przez centra, co potwierdza bardzo wysoki odsetek bywalców.

W świetle raportu u polskich konsumentów można wyróżnić 5 zasadniczych styli zakupowych. Dwa z nich charakteryzują entuzjastów, pozostałe występują w przypadku bywalców. 

Wśród entuzjastów mamy do czynienia z zakupholikami (18 proc.) oraz mulitiuserami (12 proc.).

Pierwszy styl charakteryzuje osoby, które często odwiedzają galerie handlowe – raz w tygodniu lub częściej - oraz lubią robić zakupy, szczególnie zaś ubraniowe. Zakupoholicy udają się do centrów handlowych w poszukiwaniu okazji i promocji, ale także poszukać inspiracji zakupowych. Często robią zakupy impulsowo, czasem kupują tylko po to, aby sprawić sobie przyjemność. Lubią wydarzenia oraz gdy w obiektach handlowych pojawiają się nowe sklepy.

Co ciekawe zakupoholicy deklarują skłonność do robienia zakupów nieprzemyślanych, często kupują coś, czego nie planowali. Mają smartfony oraz korzystają z bezpłatnego internetu w centrum handlowym. Zakupoholicy to przede wszystkim osoby młodsze, średniozamożne.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku multiuserów, które są co prawda osobami młodymi, ale o jednocześnie bardziej zamożnymi.

Multiuser odwiedza centra handlowe głownie raz w tygodniu i częściej, idąc w poszukiwaniu okazji i promocji, ale częściej korzystając z oferty rozrywkowej.

Osoby te mają skłonność do zakupów impulsowych i kupowania dla przyjemności. Podobnie jak zakupoholicy lubią wydarzenia i promocje, jednak ze wszystkich wyróżnionych stylów zakupowych są najbardziej towarzyscy, aktywnie spędzają czas oraz najczęściej ze wszystkich uprawiają sport.

Wśród bywalców wyróżnić można towarzyskich okazjonalnych (29 poc.), niezaangażowanych shopperów (21 proc.), a także zadaniowych supermarketowiczów (20 proc.).

Typ towarzyski okazjonalny traktuje wypad do centrum jako rozrywkę towarzyską i z tego powodu udają się tam z jasno sprecyzowanym celem. Dość często odwiedza galerię handlową, aby zrobić zakupy spożywcze oraz ubraniowe, ale także spędzić wolny czas.

Z tego też powodu dla wizyta w galerii to coś więcej niż tylko zakupy. Rekomendacja znajomych mają dla nich mniejsze znaczenie podczas dokonywania decyzji zakupowej. Osoby te rzadko deklarują skłonność do zakupów nieprzemyślanych, ale połowie z nich zdarza się je robić często. Grupę tę tworzą osoby mniej zamożne w różnym wieku.

Niezaangażowany shopper jest klientem racjonalnym, przychodzącym do centrum handlowego przede wszystkim na zakupy modowe. Są to osoby lubiące nowości, chętnie sięgające po renomowane marki. W czasie zakupów korzystają ze smartfona, jednak rzadziej wchodzą na strony internetowe galerii.

Co interesujące, shopper częściej odrzuca informacje o promocjach w centrach handlowych, które są dostarczane na smartfony. Dodatkowo nie chce brać udziału w wydarzeniach w galeriach handlowych.
Grupę niezaangażowanych shopperów tworzą osoby młodsze oraz bardziej zamożne.

Ostatnim z wyróżnionych przez autorów raportu stylem jest zadaniowy supermarketowicz. Są to osoby, które odwiedzają centra handlowe stosunkowo najrzadziej, ze sprecyzowaną listą zakupów. Zakupy stanowią dla nich obowiązek, który chętnie wykonywaliby przez internet zamiast bezpośrednio w centrum handlowym.

Ze wszystkich wyróżnionych stylów właśnie zadaniowych supermarketowiczów charakteryzuje najrzadsze robienie zakupów nieprzemyślanych, niezaplanowanych, pod wpływem impulsu.

Raport wskazuje na ciekawe prawidłowości w podziale geograficznym poszczególnych grup. W Polsce Centralnej 21 proc. stanowią multiuserzy, a 26 proc. zakupoholicy.

Na południu kraju dominuje typ towarzyski okazjonalny (23 proc.) oraz zadaniowy supermarketowicz (26 proc.).

Najwięcej niezaangażowanych shopperów występuje natomiast półnono-zachodnich krańcach Polski.

 


Podstawą do opracowania stylów zakupowych były badania wykonane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie JLL oraz Atrium. Badanie przeprowadzono techniką Cawi na grupie ponad 2 tys. osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 820) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH