Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eurocash rośnie. Deflacja i wojna cenowa uderzają w hurtownie i supermarkety

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 26-02-2015, 09:08
Eurocash rośnie. Deflacja i wojna cenowa uderzają w hurtownie i supermarkety
Delikatesy Centrum, fot. DC

W IV kwartale 2014 r. sprzedaż Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosła 4,44 mld zł, co oznacza wzrost o 5,1 proc. r/r. W całym 2014 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły o 2,6 proc. i sięgnęły 16,7 mld zł.

Pozytywny wpływ na poziom sprzedaży Grupy w IV kwartale 2014 r. miały dokonane przez Eurocash akwizycje oraz dalszy rozwój organiczny, w tym rozbudowa sieci franczyzowej Delikatesy Centrum, do której na koniec roku należało już ponad 1000 sklepów w całej Polsce.

W IV kwartale 2014 r. Grupa Eurocash wypracowała prawie 506 mln zł zysku brutto na sprzedaży, co stanowi wzrost o 9,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. Marża brutto na sprzedaży zwiększyła się tym samym do 11,37 proc. (11,72 proc. wyłączając przejęte podmioty) wobec 10,92 proc. w IV kwartale 2013 r. Zysk brutto na sprzedaży za cały ubiegły rok przekroczył 1,81 mld zł (wzrost o 8,3 proc.).

Grupa Eurocash odnotowała w IV kwartale 2014 r. istotną poprawę rentowności - EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wzrosła o 26,7 proc. r/r do ponad 157 mln zł. Wzrost ten był wynikiem poprawy marży brutto na sprzedaży oraz widocznego w IV kwartale wzrostu efektywności kosztowej, szczególnie na poziomie kosztów ogólnego zarządu.

Narastająco po czterech kwartałach ubiegłego roku EBITDA przekroczyła 412 mln zł (+2,6 proc.), na co wpływ miał zwiększony poziom kosztów notowany w pierwszych trzech kwartałach, związany m.in. z akcjami promocyjnymi oraz kosztami integracji i reorganizacji Eurocash Dystrybucja (d. Tradis).

Zysk netto Grupy Eurocash za IV kwartał 2014 r. wyniósł blisko 75 mln zł i był na porównywalnym poziomie co w analogicznym okresie 2013 r. (wzrost o 0,1 proc. r/r). W całym 2014 r. skonsolidowany zysk netto wyniósł 183 mln zł wobec 221 mln zł rok wcześniej. Istotny wpływ na wynik netto Grupy miały wyższe niż przed rokiem koszty finansowe związane z obsługą zadłużenia oraz znormalizowana stawka podatkowa.

- W IV kwartale ubiegłego roku rynek FMCG pozostawał pod wpływem silnej presji cenowej, czego przejawem był spadek cen żywności i napojów bezalkoholowych średnio o 2,6 proc. Przełożyło się to na spadek wartości sprzedaży like-for like, czyli dla tej samej liczby placówek, w dwóch ważnych formatach dystrybucji Grupy Eurocash: Cash&Carry oraz Delikatesy Centrum. Dzięki dokonanym akwizycjom oraz dalszemu rozwojowi organicznemu, m.in. przyspieszeniu ekspansji sieci Delikatesy Centrum, która liczy już ponad 1.000 placówek, w IV kwartale 2014 r. zanotowaliśmy ponad 5-proc. wzrost łącznej sprzedaży. Włączenie do Grupy Eurocash firmy Service FMCG (wyodrębnionej z Kolportera) oraz sieci Inmedio, które konsolidujemy od początku grudnia 2014 r., powiększyło naszą sprzedaż o około 255 mln zł - wyjaśnił Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocash.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 558) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH