Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Europa Środkowo-Wschodnia coraz ważniejsza dla międzynarodowych detalistów

  • Autor: PMR/portalspozywczy.pl
  • Data: 05-01-2009, 13:10
Europa Środkowo-Wschodnia coraz ważniejsza dla międzynarodowych detalistów
fot. www.jbg.com.pl

Nasz region staje się coraz ważniejszym regionem dla międzynarodowych sieci detalicznych. Choć siła nabywcza mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej nadal znacznie ustępuje możliwościom najbardziej rozwiniętych krajów świata, to nasz region generuje znaczną część dochodów takich globalnych detalistów jak Grupa Metro czy Tesco.

Zachodnie sieci ogólnospożywczych, wielkoformatowych sklepów zainwestowały na większą skalę się w Europie Środkowo-Wschodniej w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. - Możliwości otworzyły się w wyniku wolnorynkowych reform w regionie, nie tylko jednak sama transformacja gospodarcza zdecydowała o masowych inwestycjach w sieci detaliczne pod koniec ubiegłego stulecia - mówi Małgorzata Machnicka, główny analityk handlu detalicznego PMR.

Poza zmianą systemu gospodarczego, najważniejszymi czynnikami kuszącymi detalicznych gigantów były słabość miejscowej konkurencji i dobre perspektywy wzrostu lokalnych rynków. - Kiedy sieci takie jak Tesco czy Auchan budowały lub przejmowały pierwsze sklepy w Europie Środkowej, rynki Polski, Czech, Słowacji i Węgier zdominowane były przez małe, niezależne sklepy i niewielkie sieci. Jednocześnie, przewidywana gospodarcza konwergencja z Zachodem sprawiała, że prognozowane stopy wzrostu dla sprzedaży detalicznej były wyższe niż w bogatszych krajach Europy Zachodniej, co zresztą się sprawdziło - wyjaśnia Marcin Szaleniec, analityk handlu detalicznego PMR.

Spośród wszystkich zagranicznych potentatów inwestujących w Europie Środkowo-Wschodniej, najbardziej na przychodach z naszego regionu polega Grupa Metro. Według grudniowego raportu PMR „Retailers' strategies in Central and Eastern Europe 2008" („Strategie detalistów w Europie Środkowo-Wschodniej 2008"), 28,3 proc. przychodów ogólnospożywczych sieci Metro, tj. hipermarketów Real i samoobsługowych hurtowni Makro/Metro Cash and Carry przypada na ten właśnie region (Europa Środkowo-Wschodnia: Polska, Czechy, Słowacją, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Litwa, Łotwa i Estonia oraz Ukraina i Rosja).

Europa Środkowo-Wschodnia generuje także ponad 13 proc. przychodów belgijskiej grupy Louis Delhaize i francuskiego Auchana. W przypadku Tesco, środkowoeuropejskie spółki odpowiedzialne są za 10,5 proc. całkowitych przychodów koncernu. Nasz region przysparza także jednej dziesiątej przychodów grupom Rewe i Schwarz.

Globalne marki zdominowały rynki detaliczne w krajach Europy Środkowej (Polska, Czechy, Słowacja i Węgry) i w Rumunii. Według PMR, pięć największych pod względem obrotów detalistów ogólnospożywczych w Czechach i Rumunii to filie zagranicznych koncernów. Również w Polsce cztery pierwsze miejsca zajmują międzynarodowi gracze. Piąte miejsce zajmuje Eurocash, który mimo, ze jest hurtownikiem z portugalskim kapitałem, jednak integruje krajowe sieci detaliczne.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 924) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH