Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Europa Środkowo-Wschodnia to eldorado sieci handlowych

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl za LZ Retailytics
  • Data: 29-03-2018, 12:26
Europa Środkowo-Wschodnia to eldorado sieci handlowych
fot. Shutterstock

Handel detaliczny w Europie Środkowo-Wschodniej rośnie dwukrotnie szybciej niż w Europie Zachodniej. Eksperci LZ Retailytics prognozują roczną stopę wzrostu dla tego regionu na poziome 6,9 proc. do 2022 roku, podczas gdy reszta Europy wzrośnie tylko o 2,9 proc.

W przeszłości międzynarodowi detaliści prowadzili rozwój zorganizowanej sprzedaży detalicznej według jednego modelu, który można kolokwialnie określić jako "jeden rozmiar dla wszystkich”. Obecnie konsumenci odwracają się od graczy, którzy nie dostosowują się wystarczająco do potrzeb rynku lokalnego. Ci, którzy w porę odrobili lekcje, liczą zyski.

Jak zauważają eksperci, rosnące dochody mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej doprowadziły do wzrostu cen produktów i w konsekwencji spowodowały zmiany w preferencjach konsumenckich, Akcent przesunął się na jakość.

Kolejną zauważalną tendencją jest coraz śmielsze wykorzystywanie obszarów wiejskich, które, dotychczas były traktowane „po macoszemu”, a teraz stają coraz bardziej atrakcyjne dla zorganizowanego detalu. Jednak przepaść między konsumentami wiejskimi a miejskimi wciąż jest duża i wymaga zróżnicowanej koncepcji sprzedaży – zauważają analitycy.

Eksperci zwracają również uwagę na coraz powszechniejszy patriotyzm konsumencki – rośnie popularność krajowych detalistów, a ci którzy nie reprezentują miejscowego handlu mogą zaspokoić lokalne gusta oferując tradycyjny, regionalny asortyment. 
Zdaniem analityków LZ Retatilytics, m.in. Tesco, oraz Metro Cash & Carry, silnie scentralizowane wielonarodowe firmy, są przykładem detalistów, którzy przegapili trend na lokalność i mają sporo do odrobienia.

Zdaniem analityków w bardziej rozwiniętych krajach regionu, takich jak Polska i Węgry, różnice pomiędzy konsumentami z dużych miast i małych ulegają powoli zatarciu, a międzynarodowi operatorzy są gotowi na inwestycje w lokalizacje niebędące wcześniej priorytetowymi. Mają tu jednak silną konkurencję nie tylko ze strony tradycyjnych sklepów, ale i dużych grup spółdzielczych, zorientowanych na tradycyjnego klienta, takich jak Coop na Słowacji i CBA na Węgrzech.

Czytaj na dlahandlu.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 137) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH