REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Europejscy konsumenci chcą sprawiedliwego handlu

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 17-05-2013, 12:16
Europejscy konsumenci chcą sprawiedliwego handlu
Tadeusz Makulski, członek zarządu World Fair Trade Organization - Europe, oraz członek Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu

Dzięki monitoringowi ścieżki powstawania produktu, można zyskać pewność, że na każdym etapie wytwarzany był on w sposób etyczny - mówi Tadeusz Makulski, członek zarządu World Fair Trade Organization - Europe, oraz członek Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu.

REKLAMA

W krajach europejskich większość firm nie ma wątpliwości, że zaangażowanie w CSR przynosi szereg korzyści. - Warto zwrócić chociażby uwagę na ideę fair trade, czyli sprawiedliwego handlu. Zakłada ona, że droga produktu jest śledzona od momentu jego wytworzenia, poprzez wszystkie etapy łańcucha produkcyjnego. W ten sposób można wykluczyć praktyki takie jak praca niewolnicza czy praca dzieci, oraz zapewnić pracownikom godziwą zapłatę i bezpieczne warunki wykonywania pracy - tłumaczy Makulski. - Wszyscy pamiętają niedawną tragedię w Bangladeszu. Nie dotyczyła ona co prawda branży spożywczej, ale brak monitoringu łańcucha dostaw i brak monitoringu praktyk wykonawców poskutkował w tym wypadku bardzo tragicznie. Wydaje się, że firma spożywcza, która importuje surowce powinna zastanawiać się nad tym, skąd one pochodzą, aby móc legitymować się poważnym podejściem do zasad zrównoważonego rozwoju. Zakłada on bowiem nieszkodzenie innym - dodaje.

Konsumenci oczekują, że firmy będą angażować się w zwalczanie ubóstwa na świecie. - Z danych Glob Scan przeprowadzonych w 2012 r. w 26 krajach świata, na pytanie czy przedsiębiorcy mają wpływ na zmniejszanie ubóstwa, 80 proc. respondentów odpowiedziało pozytywnie. W Polsce było to nawet 86 proc. ankietowanych. Tutaj pojawia się kolejny punkt zaczepienia dla zrównoważonej firmy. Jak może ona zwalczać ubóstwo? Jednym rozwiązaniem jest podejmowanie doraźnych akcji lokalnych, np. poprzez wspomaganie mieszkańców swojego otoczenia, innym zaś wpisanie w łańcuch wartości firmy korzystania z etycznych źródeł surowców, jak również sprawdzanie czy dostawcy stosują zrównoważone działania operacyjne - podkreśla członek Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu.

Zwraca uwagę, że w Polsce nie są prowadzone badania, które jasno pokazywałyby jak kryzys wpływa na budżety firm zainteresowanych zrównoważonym rozwojem. - Natomiast analizując sytuację na poziomie całej Europy można stwierdzić, że sprzedaż produktów spożywczych powstających w ramach sprawiedliwego handlu dynamicznie rośnie. W tym segmencie rynku odnotowuje się 15-20 proc. wzrosty na przestrzeni ostatnich lat. W ciągu pięciu lat rynek się podwoił - mówi Makulski. - Myślę tu o rynku produktów takich jak m.in. herbata, kawa, banany, suszone owoce, ryż, kakao i czekolada. W sumie rynek produktów certyfikowanych w systemie fair-trade obejmuje ok. 4 tys. indeksów towarowych - zaznacza.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 147) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH