Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Europejski konsument rozumie informacje na etykietach produktowych, ale się do nich nie stosuje

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 05-11-2008, 17:41

W ramach badań przeprowadzonych przez Europejską Radę Informacji o Żywności (EUFIC), ankieterzy odbyli rozmowy z ok. 17,3 tys. konsumentów we Francji, Niemczech, Polsce, Szwecji, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech (badania prowadzono zarówno w supermarketach, jak i w domach) i stwierdzono, że średnio zaledwie 18 proc. Europejczyków (przedział waha się od 27 proc. w Wielkiej Brytanii do 9 proc. we Francji) regularnie szuka w sklepie informacji na temat wartości odżywczych na opakowaniach produktów spożywczych.

W każdym kraju pracę w terenie wykonały niezależne agencje badań rynku. Wyniki wskazują, że ogólnie przyjęte formy informacji o wartościach odżywczych na etykietach, jak np. schemat GDA (wskazane dzienne spożycie), są szeroko rozpoznawane i rozumiane przez konsumentów.

- Chociaż w Europie funkcjonuje kilka schematów etykietowania informujących o wartościach odżywczych, wyniki naszych badań wskazują, że ludzie rozpoznają je i, ogólnie rzecz biorąc, wiedzą, jak się nimi posługiwać w celu dokonywania świadomych wyborów w zakresie odżywiania - skomentował profesor Klaus Grunert z Uniwersytetu w Aarhus w Danii, który przeprowadził badanie dla EUFIC. - Etykietowanie produktów żywnościowych powinno być postrzegane jako kluczowy element we wszechstronnie zakrojonej strategii zdrowia publicznego.

Rzeczywiste zachowanie w sklepach

Wśród osób zainteresowanych informacjami na temat wartości odżywczych tabele wartości odżywczych są najczęściej cytowanym źródłem informacji na temat odżywiania w Niemczech, Szwecji, Polsce i na Węgrzech, podczas gdy ponad 53 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii i 44 proc. konsumentów we Francji poszukuje informacji na temat wartości odżywczych na etykietach wykorzystujących system GDA. W krajach, gdzie dodatki żywnościowe identyfikowano jako ważne informacje (Węgry, Francja i Polska), cytowano także tabelę składników.

Schematy wykorzystujące oznaczenia kolorami, jak np. system „sygnalizacji świetlnej", były również w wysokim stopniu rozpoznawalne, chociaż dawały podstawy do pewnych błędnych interpretacji, jako że wśród konsumentów panuje tendencja do przesadnego odczytywania znaczenia poziomów oznaczonych kolorami. Na przykład 73 proc. osób było przekonanych, że „czerwone światło" oznacza, iż powinni unikać spożywania danego produktu.

W Szwecji, w której wykorzystuje się logo w kształcie dziurki od klucza do identyfikacji najzdrowszego produktu w danej kategorii żywności, odnotowano najwyższy poziom świadomości w przypadku wszystkich systemów etykietowania, wynoszący 95 proc. Subiektywne i faktyczne rozumienie systemu również okazało się najwyższe, natomiast jego zastosowanie - niższe. Warto zaznaczyć, że 61 proc. konsumentów stwierdziło, że nawet jeżeli na produkcie umieszczono logo w kształcie dziurki od klucza, szukają oni innych informacji.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 785) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH