Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Europejskie Centrum Konsumenckie zbadało geoblokowanie

Główną przeszkodą w zawarciu umowy przez stronę internetową e-sklepu z innego kraju UE są formularze kontaktowe, które nie przewidują takiej możliwości - wynika z danych Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które badało, czy internetowi sprzedawcy pozwalają robić zakupy zagranicznym klientom.

Europejskie Centrum Konsumenckie zbadało geoblokowanie
Fot. Shutterstock

Europejskie Centrum Konsumenckie jako "tajemniczy klient" w 200 sklepach sprawdziło, jak wygląda geoblokowanie w praktyce.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami e-sklepy nie mogą uniemożliwiać klientom z innego kraju UE dokonania zakupu na ich stronie internetowej. Sprzedawcy nie mają jednak obowiązku wysyłki towaru do kraju, do którego nie przewidują dostawy - zaznaczyło ECK.

Sprawdzono 200 sklepów - 100 polskich oraz 100 zagranicznych, po 20 z Niemiec, Czech, Słowacji, Litwy i Francji. Sklepy te w swoich regulaminach zaznaczyły, że nie wysyłają paczek poza swój kraj. Polskie sklepy badano z perspektywy niemieckiego klienta, zagraniczne - polskiego konsumenta. Badanie polegało na prześledzeniu procesu zamówienia na stronie internetowej oraz dodatkowej weryfikacji za pośrednictwem korespondencji mailowej.

Okazało sie, że uniemożliwianie zakupu zagranicznym klientom często wynika z błędnych formularzy kontaktowych oraz zbierania zbyt dużej ilości danych. Polskie e-sklepy często korzystają z identycznych formularzy zamówień, które uniemożliwiają wprowadzenie danych kontaktowych spoza kraju. Jak wynika z obserwacji ECK, z wieloma sprzedawcami można się umówić za pomocą e-maila, w większości przypadków wymaga to jednak wysłania wiadomości w języku kraju przedsiębiorcy.

Podstawowym problemem uniemożliwiającym zawarcie umowy przez stronę internetową e-sklepu okazały się formularze, często uniemożliwiające wpisanie innego kraju zamieszkania, kodu pocztowego, czy numeru telefonu nawet jesli klient wybrał odbiór osobisty.

Złożenie zamówienia było możliwe tylko w siedmiu ze stu polskich sklepów, w jednym z 20 na Litwie i we Francji oraz we dwóch na 20 sprawdzonych w Niemczech i Czechach. W sprawdzonych sklepach na Slowacji w ogóle nie było takiej możliwości.

Dodatkowa korespondencja mailowa z e-sklepami wykazała, że niektórzy sprzedawcy starają się umożliwić zakupu, a nawet przesłać towar do kraju klienta, mimo że w swoim regulaminie nie oferują takiej możliwości. W Polsce takie podejście wykazało 45 sklepów, ale 36 sklepów utrudniało lub wręcz uniemożliwiło zawarcie umowy.

Na Litwie prokonsumenckim podejściem wykazało się osiem sklepów, w 11 dokonanie zakupu było utrudnione lub niemożliwe.

W Niemczech proporcja ta wynosiła cztery do 16, na Słowacji osiem do 13, a w Czechach 10 do ośmiu. We Francji tylko 1 sklep chciał zawrzeć transakcję, a w 18 przypadkach utrudniano to bądź uniemożliwiano.

więcej informacji:

e-commerce RSS ALERT    /    e-handel RSS ALERT    /    geoblokowanie RSS ALERT    /    geoblokowanie e-handlu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.215.231
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.