REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

FR: Niski udział sklepów niezależnych w dystrybucji produktów nabiałowych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 17-11-2016, 10:23
FR: Niski udział sklepów niezależnych w dystrybucji produktów nabiałowych
Fot. shutterstock

Fundacja Republikańska w raporcie „Rynek produkcji spożywczej w Polsce. Czy polska żywność rzeczywiście jest polska?” analizowała rynek produkcji spożywczej w Polsce. Z analizy wynika, że rynek produkcji i przetwórstwa żywności jest silnie skoncentrowany, a znacząca większość producentów żywności w Polsce należy do dużych zagranicznych koncernów. Autorzy analizowali również współpracę producentów spożywczych z sieciami handlowymi oraz sklepami niezależnymi. Z analizy wynika, że 69 proc. mleka i nabiału sprzedaje się głównie w dużych sieciach sklepów należących do kapitału zagranicznego.

REKLAMA

Na uwagę zasługuje relatywnie niski udział sklepów niezależnych w dystrybucji produktów nabiałowych – Jogurty 30 proc., Nabiał, Mleko, Sery 31 proc. – i to pomimo tego, że produkty nabiałowe cechują się krótkim terminem przydatności, który powinien wspierać częste zakupy w małych ilościach, w czym specjalizują się małe sklepy – informują Marcin Izdebski i Rafał Momot, autorzy raportu Fundacji Republikańskiej "Rynek produkcji spożywczej w Polsce. Czy polska żywność rzeczywiście jest polska?"

Dodają, że nabiał, obok napojów alkoholowych, pieczywa, mięsa i wędlin oraz papierosów, jest jedną z najważniejszych kategorii produktowych w sklepach niezależnych.

Kategoria nabiałowa zdominowana jest przez polskich producentów, a jednak 69 proc. mleka i nabiału sprzedaje się głównie w dużych sieciach sklepów należących do kapitału zagranicznego, w tym przede wszystkim w postaci marek własnych w kanale dyskontów – piszą autorzy raportu.

Tłumaczą, że branża mleczarska jest jedną z najmniej rentownych branż spożywczych, a mimo to można zaobserwować kooperację największych producentów z dużymi sieciami detalicznymi, kosztem współpracy ze sklepami małoformatowymi.

W efekcie postępuje szybka konsolidacja tej branży, a udział 5 największych producentów w rynku produkcji nabiału, mleka i serów (z uwzględnieniem marek własnych dużych sieci) sięga 75 proc. – podają autorzy raportu.

Niezależnie od kategorii, duża koncentracja produkcji, połączona z uzależnieniem dystrybucji od dużych sieci handlowych, w perspektywie długoterminowej może mieć negatywne skutki dla rentowności zarówno samych producentów jak i dostarczających do nich gospodarstw rolnych – tłumaczą autorzy raportu.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (32 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 215)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH