Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

FR: Niski udział sklepów niezależnych w dystrybucji produktów nabiałowych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 17-11-2016, 10:23
FR: Niski udział sklepów niezależnych w dystrybucji produktów nabiałowych
Fot. shutterstock

Fundacja Republikańska w raporcie „Rynek produkcji spożywczej w Polsce. Czy polska żywność rzeczywiście jest polska?” analizowała rynek produkcji spożywczej w Polsce. Z analizy wynika, że rynek produkcji i przetwórstwa żywności jest silnie skoncentrowany, a znacząca większość producentów żywności w Polsce należy do dużych zagranicznych koncernów. Autorzy analizowali również współpracę producentów spożywczych z sieciami handlowymi oraz sklepami niezależnymi. Z analizy wynika, że 69 proc. mleka i nabiału sprzedaje się głównie w dużych sieciach sklepów należących do kapitału zagranicznego.

Na uwagę zasługuje relatywnie niski udział sklepów niezależnych w dystrybucji produktów nabiałowych – Jogurty 30 proc., Nabiał, Mleko, Sery 31 proc. – i to pomimo tego, że produkty nabiałowe cechują się krótkim terminem przydatności, który powinien wspierać częste zakupy w małych ilościach, w czym specjalizują się małe sklepy – informują Marcin Izdebski i Rafał Momot, autorzy raportu Fundacji Republikańskiej "Rynek produkcji spożywczej w Polsce. Czy polska żywność rzeczywiście jest polska?"

Dodają, że nabiał, obok napojów alkoholowych, pieczywa, mięsa i wędlin oraz papierosów, jest jedną z najważniejszych kategorii produktowych w sklepach niezależnych.

Kategoria nabiałowa zdominowana jest przez polskich producentów, a jednak 69 proc. mleka i nabiału sprzedaje się głównie w dużych sieciach sklepów należących do kapitału zagranicznego, w tym przede wszystkim w postaci marek własnych w kanale dyskontów – piszą autorzy raportu.

Tłumaczą, że branża mleczarska jest jedną z najmniej rentownych branż spożywczych, a mimo to można zaobserwować kooperację największych producentów z dużymi sieciami detalicznymi, kosztem współpracy ze sklepami małoformatowymi.

W efekcie postępuje szybka konsolidacja tej branży, a udział 5 największych producentów w rynku produkcji nabiału, mleka i serów (z uwzględnieniem marek własnych dużych sieci) sięga 75 proc. – podają autorzy raportu.

Niezależnie od kategorii, duża koncentracja produkcji, połączona z uzależnieniem dystrybucji od dużych sieci handlowych, w perspektywie długoterminowej może mieć negatywne skutki dla rentowności zarówno samych producentów jak i dostarczających do nich gospodarstw rolnych – tłumaczą autorzy raportu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 948) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.