Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

FRSiH 2019: Konsument się zmienia, choć wolniej niż chciałby tego rynek

- Jeszcze kilka lat temu konsumenci w Polsce nie byli wyczuleni na takie kwestie, jak marnowanie żywności, ekologia czy czysta etykieta. Świadomość konsumencka rośnie, ale jedna rzecz to świadomość, a druga - zachowania. Czasami działania rynku i konsumentów nie idą w parze - powiedziała Dominika Maison, ekspert EIT Food w obszarze zachowań konsumenckich, profesor psychologii, dziekan Wydziału Psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, właścicielka firmy badań konsumenckich Maison&Partners, podczas debaty "Konsument 4.0 w soczewce trendów zmieniającego się świata", która odbyła się w ramach XII edycji Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

FRSiH 2019: Konsument się zmienia, choć wolniej niż chciałby tego rynek
fot. materiały prasowe PTWP
  • Źródło dlahandlu.pl

Autor: dlahandlu.pl
Data: 05-11-2019, 12:06

- Są firmy, które stawiają na innowacje, chcą dać lepszy, wyjątkowy produkt, ale nie zawsze konsument za tym podąża. Dlaczego? Bo wiele postaw i przekonań jest nieświadomych, np. konsumenci wiedzą, że coś jest zdrowe, ale na poziomie nieświadomym taki produkt kojarzy im się jako niezbyt smaczny, dlatego go nie kupią. To nie do końca uświadomiony konflikt w głowie konsumenta. Wyzwaniem jest skuteczna komunikacja. Konsument zmienia się wolno, wolniej niż chcieliby tego producenci. Trzeba naprawdę dużo wysiłku, by wprowadzić innowacyjny produkt, większość nowości się nie sprawdza - mówiła ekspertka.

Jak ma się kwestia personalizacji do masowości rynku żywności? Czy konsument faktycznie tęskni za produktem uszytym na miarę, czy to mit?

- Jestem za podejściem segmentacyjnym, nie ma jednego konsumenta, ludzie się różnią w wielu wymiarach, zestawach cech. Są typy konsumentów i na ich podstawie możemy znaleźć grupę docelową działań marketingowych. Są oczywiście osoby, które maja potrzebę personalizacji, chcą się wyróżniać i podkreślają też swoją indywidualność żywnością. Ale większość ma potrzebę przynależności, podobieństwa, nie wyróżniania się - uważa Dominika Maison.

Czy zmiana w świadomości konsumentów jest związana z wejściem na rynek nowego pokolenia, wychowanego na marszach klimatycznych? 

- Tradycja buntów konsumenckich w odniesieniu do firm, które postępują nieetycznie, wciąż jest u nas nowa. Co ciekawe, jeśli ktoś się buntuje, to raczej osoby w wieku 30-40 lat, wcale nie młodzież.

Konsument jest siłą, która może powiedzieć ,,nie", ale w Polsce taka postawa wciąż raczkuje. Badałam przypadki konkretnych negatywnych zjawisk – zaledwie 3-4 proc. badanych je kojarzyło. Zaznajomieni ze sprawą rzadko deklarowali wpływ takich zjawisk na ich wybory konsumenckie. Ważne było, że produkt jest fajny. W krajach zachodnich bojkoty mają dłuższą  tradycję i są forpocztą zmian. Ważne jest, byśmy świadomie wybierali produkty. Żeby coś było dobrej jakości, musi więcej kosztować. Najtańsza żywność nie będzie dobrej jakości, a i etycznie może być wątpliwa -  podsumowała Dominika Maison. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dominika Maison RSS ALERT    /    FRSiH 2019 RSS ALERT    /    EIT Food RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.203.142
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.