Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Fundusze promocji dzielą producentów żywności

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 13-08-2009, 06:56
Fundusze promocji dzielą producentów żywności

Spór o finansowanie promocji. Pieniądze mogą zostać zamrożone na kolejny rok, ponieważ przedstawiciele branży nie ustalili kto dokładnie będzie decydował o podziale środków. Propozycji jest wiele, ale kompromisu nie widać - podaje Rzeczpospolita.

W połowie 2009 r. weszła w życie ustawa o funduszach promocji żywności. Jak podaje "Rz" na to, że jeszcze w tym roku uda się wykorzystać zebrane na nich pieniądze - rocznie trafiać ma tam łącznie ok. 34 mln zł - już nikt nie liczy. Producentów żywności, którzy czekali na ustawę ponad dwa lata, coraz bardziej martwi jednak, że wydatków nie uda się zaplanować także na 2010 r. Aby mogło się tak stać, szczegółowy plan finansowy musi zostać przygotowany do końca listopada 2009 r. przez komisje składające się z przedstawicieli rolników i przetwórców.

W rozmowie z "Rz" Dariusz Goszczyński, zastępca dyrektora Departamentu Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa, stwierdza, że termin ten jest nadal realny. Tymczasem, jak pisze "Rz", wciąż nie wiadomo nawet, w jaki sposób będą wybierani członkowie komisji dzielących pieniądze. Projekt rozporządzenia powstał, ale nie spodobał się organizacjom branżowym. Zakłada on, że kandydaci zgłoszeni przez poszczególne organizacje branżowe wybierają spośród siebie członków komisji.

Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso, uważa, że w rozporządzeniu powinien się znaleźć zapis, iż o podziale pieniędzy w danym funduszu decydują wyłącznie organizacje, które rzeczywiście reprezentują daną branżę. Jak podkreśla, obecny projekt daje takie prawo nawet tym, które zostaną zarejestrowane przez sąd miesiąc przed wyborem komitetów.

"Rz" informuje, że o wydatkach na promocję żywności, mimo że ustawa na to nie zezwala, chcą decydować także związki zawodowe rolników. - Pomijanie związków to pozbawianie ich możliwości decydowania o tym, co dotyczy ich członków. Rozważamy zaskarżenie ustawy o funduszach promocji do Trybunału Konstytucyjnego - mówi "Rz" Władysław Serafin, szef Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (6)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AG 13-08-2009, 11:51:
Fundusze promocji nie rozwiążą wszsytkich problemów ani rolników, ani przetwórców. Ich głównym celem jest integracja branż poprzez wspólne budowanie i realizowanie strategii promocji oraz wsparcie polskiego lobbingu na forum Unii Europejskiej. To nie są duże pieniądze, ani w skali pojedyńczego rolnika, ani w skali całego funduszu. Inne konkurujace z nami na rynku żywnościowym nacje takie jak Niemcy, Francuzi, Anglicy, przeznaczają na promocję niebotycznie większe pieniądze i to z dobrym skutkiem. Być może, fundusze okażą się niewypałem, a pieniądze zostaną zmarnowane na setki malutkich projekcików realizujących ambicje takiego czy innego prezesa lub szefa związku zawodowego, ale trzeba spróbować, trzeba sprawdzić, czy rolnicy i przetwórcy dojrzeli do wspólnego działania i do profesjonalnego podejścia do gospodarki żywnosciowej. W przeciwnym wypadku zmarnujemy kolejne 15 lat i znowu będziemy się dziwić jak to jest, że Polska, kraj o olbrzymim potencjale rolniczym ma ujemne saldo handlowe w surowcach rolnych.
  • Maciej 13-08-2009, 11:05:
Mnie najbardziej smieszy Fundusz Promocy "RYBEK". Z jednej strony ma on promować spożycie ryb bo...... itp, a z drugiej strony ten sam rząd odbiera łowiska, dopłaca do złomowania kutrów bo łowiska są przetrzebione. O co tu chodzi. Dalej jaka promocja rynku zbóż, co reklamą chleba zwiększymy jego spożycie??????
  • JW 13-08-2009, 09:56:
Panie Iwanowski, rozumiem że przeprowadził Pan samokrytykę. Od 3 lat ustawa była wałkowana w mediach, mógł Pan się zapoznać i zgłosić swoje uwagi poprzez organizację do której Pan jak sądzę należy, a jeśli nie to poprzez posła ze swojego okręgu. Te fundusze służą między innymi do budowy strategii, wpływania branży na zmiany popytu, będą motorem integracji przedsiębiorstw w organizacjach branżowych . Takie mechanizmy są stosowane na świecie od kilkudziesięciu lat, są przetestowane i sprawdzone. Posadek nie będzie, członkowie Komisji Zarzadzjacych nie otrzymują wynagrodzenia, delegację płaci organizacja która delegowała. Pozdrawiam

Zobacz wszystkie komentarze (6)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 190) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH