Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Galerie handlowe powstają w coraz mniejszych miastach

  • Autor: PAP
  • Data: 03-01-2012, 08:35
Galerie handlowe powstają w coraz mniejszych miastach
Rynek handlowy w Polsce zajmuje wiodącą pozycję w regionie, przyciągając zagranicznych inwestorów, deweloperów oraz najemców

Większość galerii handlowych otwartych w 2011 r. powstała w miastach średnich i mniejszych, np. Galeria Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim czy Millenium Hall w Rzeszowie. W 2011 r. odnotowano poprawę na rynku nieruchomości handlowych - twierdzą analitycy.

W mijającym roku deweloperzy w większym stopniu zwrócili się w stronę ośrodków miejskich średniej wielkości oraz mniejszych. Powstają liczne projekty o regionalnym zasięgu, np. City Centre w Rzeszowie (47 tys. m kw.), Galeria Narew w Łomży (46 tys. m kw.) oraz Toruń Plaza w Toruniu (43 tys. m kw.).

"W 2011 roku systematycznie zwiększał się udział miast średnich i małych w całkowitej liczbie centrów handlowych, stanowiący obecnie 45 proc.; w 2012 roku ten wskaźnik się zwiększy" - twierdzi starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield Tomasz Górski.

Podkreśla jednak, że niezmiennym zainteresowaniem najemców w 2011 roku cieszyły się obiekty o ugruntowanej pozycji w dużych miastach. Pomimo najwyższych stawek czynszowych, gwarantowały one bowiem najemcom wysokie obroty i prawie nie występowały tam pustostany. Natomiast właściciele obiektów drugorzędnych i w mniejszych miastach, podobnie jak w latach poprzednich, musieli stosować elastyczną politykę czynszową oraz różnego rodzaju zachęty, np. dofinansowanie wykończenia sklepu, aby pozyskać nowych najemców. Pozytywnym sygnałem w 2011 roku był wzrost liczby odwiedzających i obrotów w tych obiektach.

"Jednak trend z lat poprzednich utrzymał się i praktycznie nie obserwuje się w mniejszych miastach galerii wynajętych w 100 proc. w dniu otwarcia" - podkreśla Górski.

Z raportu Jones Lang LaSalle - "Retail Barometer across CEE & SEE" o polskim rynku nieruchomości handlowych wynika, że rynek handlowy w Polsce zajmuje wiodącą pozycję w regionie, przyciągając licznych zagranicznych inwestorów, deweloperów oraz najemców.

Obecnie centra handlowe oferują 7,5 mln m kw. powierzchni handlowej. W trakcie budowy jest 670 tys. m kw. nowej powierzchni w centrach handlowych, które trafią na rynek w latach 2011-2013. W miastach dużych i średnich (powyżej 200 tys. mieszkańców) deweloperzy skupiają się na budowie nowych, jak i rozbudowie już istniejących, dobrze prosperujących obiektów handlowych. M.in. Galeria Echo w Kielcach została rozbudowana o 40 tys. m kw., a Silesia City Center w Katowicach powiększona o 19 tys. m kw. Rozbudowy zapewniają obecnie prawie 30 proc. nowej powierzchni w centrach handlowych w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 661) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.