Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Gdzie leży przyszłość polskiej branży rolno-spożywczej w Ameryce Łacińskiej?

Przyszłość branży rolno-spożywczej w regionie Ameryki Łacińskiej leży m.in. w sprzedaży nowych technologii, maszyn i know-how, a także w eksporcie wysoko przetworzonych produktów takich jak m.in. słodycze, alkohol, czy mleko w proszku – oceniają eksperci.

Gdzie leży przyszłość polskiej branży rolno-spożywczej w Ameryce Łacińskiej?
Kamienne posągi Moai na Wyspie Wielkanocnej, Chile fot. Shutterstock

Monika Sasiak,  główny specjalista Biura Współpracy z Zagranicą Krajowej Izby Gospodarczej, podkreśla, że jeśli chodzi o sektor rolno-spożywczy to do Ameryki Łacińskiej importujemy głównie banany i inne owoce egzotyczne, kawę, orzechy, tytoń oraz komponenty paszowe. Eksportujemy zaś produkty przemysłu stoczniowego (usługi remontowe), farmaceutyki i kosmetyki, substancje chemiczne i nawozy, produkty z gumy, maszyny oraz urządzenia.

- Niemniej jednak w ostatnich latach sukcesywnie rośnie polski eksport do krajów Ameryki Łacińskiej. Analitycy HSBC przewidują w latach 2016-2022 wzrost naszego eksportu nawet o ponad 50 proc. – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Monika Sasiak.

- Przyszłość branży rolno-spożywczej i innych branż w regionie Ameryki Łacińskiej, bardziej niż w wymianie surowców leży w sprzedaży nowych technologii, maszyn i know-how oraz we współpracy naukowo-technicznej. W tych obszarach polscy przedsiębiorcy mają duże szanse - dodaje.

Do krajów Ameryki Łacińskiej Polska eksportuje towary za ok. 1,75 mld euro, podczas gdy sam import bananów do Polski z tamtych stron sięga aż 2,44 mld euro. Tamtej region ma na razie tylko marginalne znaczenie dla naszego eksportu rolno-spożywczego, co jest wynikiem nie tylko kwestii logistycznych, ale też wynika z faktu, że z Ameryką Łacińską sąsiadują USA, które są drugim po UE największym globalnym eksporterem żywności i surowców rolnych. Ponadto same kraje Ameryki Środkowej i Południowej należą do dużych producentów rolnych - głównie Brazylia i Argentyna.

To sprawia, że  w przypadku naszych kluczowych produktów eksportowych – mięsa drobiowego (konkurencja ze strony USA i Brazylii), wieprzowego (USA), produktów mleczarskich (konkurencja ze strony USA, Argentyny) – jesteśmy mało konkurencyjni.

- Większych szans można upatrywać w przypadku produktów wysoko przetworzonych, w tym głównie słodyczy, alkoholi, ale też dodatkach do żywności (owocowe, mleko/serwatka w proszku). W tym pierwszym przypadku ważne są jednak działania promocyjne, zatem rozwijać się w tym kierunku mogą duże firmy – wskazuje Marta Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu w Banku Zachodnim WBK.

więcej informacji:

Ameryka łacińska RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    eksporterzy RSS ALERT    /    eksport do Ameryki Łacińskiej RSS ALERT    /    rynki zagraniczne RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.82.93.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.