Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Gdzie leży przyszłość polskiej branży rolno-spożywczej w Ameryce Łacińskiej?

  • Autor: Barbara Woźniak, portalspozywczy.pl
  • Data: 09-05-2016, 14:06
Gdzie leży przyszłość polskiej branży rolno-spożywczej w Ameryce Łacińskiej?
Kamienne posągi Moai na Wyspie Wielkanocnej, Chile fot. Shutterstock

Przyszłość branży rolno-spożywczej w regionie Ameryki Łacińskiej leży m.in. w sprzedaży nowych technologii, maszyn i know-how, a także w eksporcie wysoko przetworzonych produktów takich jak m.in. słodycze, alkohol, czy mleko w proszku – oceniają eksperci.

Monika Sasiak,  główny specjalista Biura Współpracy z Zagranicą Krajowej Izby Gospodarczej, podkreśla, że jeśli chodzi o sektor rolno-spożywczy to do Ameryki Łacińskiej importujemy głównie banany i inne owoce egzotyczne, kawę, orzechy, tytoń oraz komponenty paszowe. Eksportujemy zaś produkty przemysłu stoczniowego (usługi remontowe), farmaceutyki i kosmetyki, substancje chemiczne i nawozy, produkty z gumy, maszyny oraz urządzenia.

- Niemniej jednak w ostatnich latach sukcesywnie rośnie polski eksport do krajów Ameryki Łacińskiej. Analitycy HSBC przewidują w latach 2016-2022 wzrost naszego eksportu nawet o ponad 50 proc. – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Monika Sasiak.

- Przyszłość branży rolno-spożywczej i innych branż w regionie Ameryki Łacińskiej, bardziej niż w wymianie surowców leży w sprzedaży nowych technologii, maszyn i know-how oraz we współpracy naukowo-technicznej. W tych obszarach polscy przedsiębiorcy mają duże szanse - dodaje.

Do krajów Ameryki Łacińskiej Polska eksportuje towary za ok. 1,75 mld euro, podczas gdy sam import bananów do Polski z tamtych stron sięga aż 2,44 mld euro. Tamtej region ma na razie tylko marginalne znaczenie dla naszego eksportu rolno-spożywczego, co jest wynikiem nie tylko kwestii logistycznych, ale też wynika z faktu, że z Ameryką Łacińską sąsiadują USA, które są drugim po UE największym globalnym eksporterem żywności i surowców rolnych. Ponadto same kraje Ameryki Środkowej i Południowej należą do dużych producentów rolnych - głównie Brazylia i Argentyna.

To sprawia, że  w przypadku naszych kluczowych produktów eksportowych – mięsa drobiowego (konkurencja ze strony USA i Brazylii), wieprzowego (USA), produktów mleczarskich (konkurencja ze strony USA, Argentyny) – jesteśmy mało konkurencyjni.

- Większych szans można upatrywać w przypadku produktów wysoko przetworzonych, w tym głównie słodyczy, alkoholi, ale też dodatkach do żywności (owocowe, mleko/serwatka w proszku). W tym pierwszym przypadku ważne są jednak działania promocyjne, zatem rozwijać się w tym kierunku mogą duże firmy – wskazuje Marta Skrzypczyk, koordynator analityków agrobiznesu w Banku Zachodnim WBK.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH