REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

GfK: Na polskim rynku FMCG działa około 3900 firm hurtowych

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ GfK
  • Data: 21-10-2016, 10:04
GfK: Na polskim rynku FMCG działa około 3900 firm hurtowych
fot. shutterstock

- Zmiany w handlu detalicznym nie wpływają pozytywnie na sytuację firm hurtowych. Analogicznie jak w przypadku handlu detalicznego, również na rynku hurtowym obsługującym ten sektor można zaobserwować spadek liczby mniejszych, niezależnych operatorów. Z każdym rokiem maleje liczba sklepów małoformatowych, dla których hurtownie są głównym źródłem zaopatrzenia. Aby utrzymać stabilny wzrost, najsilniejsze firmy lub grupy hurtowe, decydują się na łączenie sił i zwiększanie zasięgu geograficznego. Równolegle stymulują konsolidację detalu, aby w ten sposób zapewnić stronę popytową dla swojej działalności - informuje GfK.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę wartość zakupów hurtowników, zdecydowana większość, bo niemal 70 proc. kupowanych produktów, pochodzi od producentów – najważniejszego źródła zaopatrzenia. 16 proc. pochodzi od hurtowni z dostawą, 6 proc. od hurtowni bez dostawy, kolejne 6 proc. od hurtowni typu cash & carry, a 3 proc. z innych źródeł.

Obecnie głównymi grupami klientów hurtowni są sklepy detaliczne (46 proc.), klienci indywidualni (14 proc.) oraz kanał HoReCa (11 proc.). Łącznie te trzy typy podmiotów stanowią 70 proc. klientów hurtowni. Około 10 proc. klientów hurtowni to podhurtownicy.

Procesy konsolidacyjne zachodzące na przestrzeni ostatnich lat wpłynęły na kształt struktury rynku hurtowego. Przyczyniły się m.in. do powstania kilku dużych podmiotów.

Efekty procesów konsolidacyjnych są również widoczne w wynikach analizy klientów zaopatrujących się w hurtowniach. Struktura sprzedaży przeciętnej hurtowni pokazuje, iż około 60 proc. wartości sprzedaży jest generowana przez klientów detalicznych. Analizując szczegółowo segment klientów detalicznych pod względem liczbowym, widać wyraźny spadek znaczenia detalistów niezależnych. Ich udział w ogólnej liczbie klientów zaopatrujących się w hurtowniach wynosi obecnie 46 proc., podczas gdy w 2012 roku odsetek ten wynosił 49 proc. Jednocześnie w tym samym czasie znacząco wzrósł odsetek klientów reprezentujących sieci handlowe, z 4 proc w 2012 do 8 proc. obecnie.

Zdaniem ekspertów GfK obserwowane od ponad 10 lat procesy konsolidacji polskiego handlu nie zostały jeszcze zakończone, a ich efekty będzie można obserwować w nadchodzących latach, zarówno w obrębie handlu hurtowego, jak i detalicznego.



KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Karol 24-10-2016, 12:32:
Świetna analiza teraźniejszości tylko czy ktoś w tym zauważa rolę e-commerce? czyli de facto sposobu zamawiania produktów a nie tylko miejsca fizycznego wysyłki/odbioru towaru? czy za rok/za trzy lata taka analiza będzie w ogóle miała rację bytu?

Za trzy lata analiza może dotyczyć jakim kanałem następują zamówienia i nie będzie to kanał hurtowni z dostawą lub hurtowni bez dostawy, ale e-commerce marketplace z tabletu, e-commerce własny z mobile (ciekawe czy ten kierunek rozwinie się), e-commerce dostosowany geolokalizacją czy też inne metody zamawiania, których jeszcze nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić lub wyobrażamy sobie, ale nie widzimy możliwości zastosowania. Trochę jak z internetem 25 lat temu kiedy nikt nie potrafił sobie wyobrazić jak można robić na tym biznes.

GfK polecam głębszą analizę tematu i zapraszam do dyskusji. I nie zapominajmy, że internet musiał przebijać się do świadomości ok 15 lat, e-commerce w hurcie FMCG może zająć to tylko 3 lata - z czego pierwszy rok zmian już za nami.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 234) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 219)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH