Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

GfK: Nastroje europejskich konsumentów są najlepsze od dziewięciu lat

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ GfK
  • Data: 24-11-2017, 11:53
GfK: Nastroje europejskich konsumentów są najlepsze od dziewięciu lat
fot. shutterstock

Indeks nastrojów konsumenckich w dwudziestu ośmiu krajach zjednoczonej Europy nie przestaje rosnąć. W trzecim kwartale tego roku osiągnął poziom 20,9 pkt., a to oznacza wzrost w stosunku do drugiego kwartału, na koniec którego wskaźnik wyniósł 19,1 pkt. Jest to jednocześnie najwyższa wartość wskaźnika od końca 2007 r. - wynika z badania GfK.

W ostatnim kwartale główną podporą europejskiej gospodarki była prywatna konsumpcja. W wielu krajach skłonność do zakupów albo rosła, albo utrzymywała się na stabilnym poziomie. To skompensowało mniej jednoznaczne wartości innych podindeksów w poszczególnych krajach. Np. we Francji, Niemczech i Portugalii pogorszyły się oczekiwania gospodarcze, a we Francji, Austrii i Niemczech słabiej wypadły oczekiwania dochodowe - informuje GfK w badaniu.

Chociaż warunki w Niemczech sprzyjają pozytywnym nastrojom – stopa bezrobocie jest niska, a dochody rosną – to w ostatnim kwartale widoczne były wahania wskaźnika nastrojów konsumenckich.

Licząc od lutego, oczekiwania gospodarcze w Niemczech stabilnie rosły, żeby w połowie trzeciego kwartału gwałtownie spaść, a potem odbić się do poziomu 33,4 pkt. pod koniec września. Jest to wynik o 7,9 pkt. gorszy w porównaniu do końca drugiego kwartału, ale o 26,6 pkt. wyższy niż w analogicznym momencie roku ubiegłego.

Jak informuje GfK jeśli chodzi o oczekiwania dochodowe, to trzeci kwartał rozpoczął się nieznacznym wzrostem, ale pod koniec września doszło do gwałtownego skoku w dół, co skończyło się wynikiem 52,7 pkt. W porównaniu do końca drugiego kwartału oznacza to spadek w wysokości 7,5 pkt., ale względem końca trzeciego kwartału 2016 r. oczekiwania dochodowe były na podobnym poziomie (wzrost o 0,1 pkt.).

Skłonność do zakupów w trzecim kwartale była stabilna i utrzymywała rekordowo wysokie wartości, bo kwartał zamknął się na poziomie 57,0 pkt. To tylko nieznaczne wahnięcie w dół względem końca drugiego kwartału (-0,9 pkt.) i wzrost o 3,7 pkt. w porównaniu do analogicznego momentu roku ubiegłego.

- Pierwszy i drugi kwartał upłynęły pod znakiem pozytywnego „efektu Macrona”, ale w trzecim kwartale wszystkie trzy składowe indeksu spadły. We Francji ciągle panuje wysokie bezrobocie – dwa razy wyższe niż w pozostałych dużych gospodarkach europejskich, czyli na przykład w Niemczech – a ponadto media poświęcają wiele uwagi zaplanowanym przez prezydenta reformom rynku pracy.  Oczekiwania gospodarcze spadały przez cały kwartał, pod koniec września osiągając poziom 30,2 pkt., czyli o 18,9 pkt. gorszy niż na koniec drugiego kwartału, ale o 23,4 pkt. wyższy niż rok wcześniej - wynika z badania GfK.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 507) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH