Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

GfK: Udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji

W 2015 roku europejscy konsumenci mogli cieszyć się niższymi kosztami energii i paliwa, a także dobrą koniunkturą gospodarczą. Jednak głównymi beneficjentami korzystnych warunków były inne branże niż handel. Trend spadkowy wydatków w handlu detalicznym był nadal widoczny. Nawet jeśli konsumenci dysponowali większą silą nabywczą, zdecydowanie częściej przeznaczali ją na usługi, podróże oraz szeroko rozumianą rekreację, niż na zakupy w sklepach. Zmiana stylu życia może być zatem wytłumaczeniem innej dystrybucji siły nabywczej konsumentów i spadków w zakupach w handlu detalicznym.

GfK: Udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji
fot.PTWP


Udział sprzedaży detalicznej w konsumpcji prywatnej w 28 analizowanych krajach Unii Europejskie konsekwentnie spada i w 2015 r. osiągnął poziom 30,4 proc. (2014: 30.9 proc.; 2013: 31.2 proc.).

W Polsce obserwowana była tendencja odwrotna. Wzrost siły nabywczej przełożył się na wzrost wydatków w handlu detalicznym. Polacy przeznaczyli 35 proc. wszystkich swoich dochodów na wydatki w handlu detalicznym. Była to wartość wyższa od średniej europejskiej i wyższa o 1 proc. od wartości w 2014 r. Jednak wzrost siły nabywczej, podobnie jak w innych krajach europejskich, nie przełożył się wprost na konsumpcję realizowaną w kanałach detalicznych.

Mapa prezentuje udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji w krajach europejskich, czyli wartość dochodów przeznaczaną na wydatki w handlu detalicznym. Wykres kołowy ilustruje stosunek wydatków w handlu detalicznym do pozostałych wydatków prywatnych. Wielkość koła odnosi się kwoty, jaką dysponują konsumenci w danym kraju na wydatki i oszczędności w ciągu roku.

Udział sprzedaży detalicznej w całości wydatków jest różny w zależności od kraju i ma ścisły związek ze zwyczajami zakupowymi. Ogólnie rzecz biorąc, mieszkańcy regionów z niskim dochodem per capita (np. Węgier, Bułgarii, Chorwacji) wydają większą część swoich dochodów na zakupy zaspokajające ich podstawowe potrzeby.

W krajach o silnych gospodarkach, jak Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Austria, Szwajcaria, niższy udział w sprzedaży detalicznej jest spowodowany wyższym poziomem przychodów, z których mniejsza część jest niezbędna do pokrycia podstawowych potrzeb.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

GfK RSS ALERT    /    siła nabywcza RSS ALERT    /    siła nabywcza Polaków RSS ALERT    /    sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.203.245.76
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.