Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

GfK: Udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji

  • Autor: GfK
  • Data: 20-06-2016, 19:11
GfK: Udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji
fot.PTWP

W 2015 roku europejscy konsumenci mogli cieszyć się niższymi kosztami energii i paliwa, a także dobrą koniunkturą gospodarczą. Jednak głównymi beneficjentami korzystnych warunków były inne branże niż handel. Trend spadkowy wydatków w handlu detalicznym był nadal widoczny. Nawet jeśli konsumenci dysponowali większą silą nabywczą, zdecydowanie częściej przeznaczali ją na usługi, podróże oraz szeroko rozumianą rekreację, niż na zakupy w sklepach. Zmiana stylu życia może być zatem wytłumaczeniem innej dystrybucji siły nabywczej konsumentów i spadków w zakupach w handlu detalicznym.


Udział sprzedaży detalicznej w konsumpcji prywatnej w 28 analizowanych krajach Unii Europejskie konsekwentnie spada i w 2015 r. osiągnął poziom 30,4 proc. (2014: 30.9 proc.; 2013: 31.2 proc.).

W Polsce obserwowana była tendencja odwrotna. Wzrost siły nabywczej przełożył się na wzrost wydatków w handlu detalicznym. Polacy przeznaczyli 35 proc. wszystkich swoich dochodów na wydatki w handlu detalicznym. Była to wartość wyższa od średniej europejskiej i wyższa o 1 proc. od wartości w 2014 r. Jednak wzrost siły nabywczej, podobnie jak w innych krajach europejskich, nie przełożył się wprost na konsumpcję realizowaną w kanałach detalicznych.

Mapa prezentuje udział handlu detalicznego w prywatnej konsumpcji w krajach europejskich, czyli wartość dochodów przeznaczaną na wydatki w handlu detalicznym. Wykres kołowy ilustruje stosunek wydatków w handlu detalicznym do pozostałych wydatków prywatnych. Wielkość koła odnosi się kwoty, jaką dysponują konsumenci w danym kraju na wydatki i oszczędności w ciągu roku.

Udział sprzedaży detalicznej w całości wydatków jest różny w zależności od kraju i ma ścisły związek ze zwyczajami zakupowymi. Ogólnie rzecz biorąc, mieszkańcy regionów z niskim dochodem per capita (np. Węgier, Bułgarii, Chorwacji) wydają większą część swoich dochodów na zakupy zaspokajające ich podstawowe potrzeby.

W krajach o silnych gospodarkach, jak Niemcy, Wielka Brytania, Norwegia, Austria, Szwajcaria, niższy udział w sprzedaży detalicznej jest spowodowany wyższym poziomem przychodów, z których mniejsza część jest niezbędna do pokrycia podstawowych potrzeb.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 760) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 269)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH