Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

GfK: W Polsce spadają oczekiwania dochodowe. Wzrasta skłonność do zakupów

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ GfK
  • Data: 07-03-2017, 12:23
GfK: W Polsce spadają oczekiwania dochodowe. Wzrasta skłonność do zakupów
fot. shutterstock

W odróżnieniu od nastrojów społecznych, ogólny poziom nastrojów konsumenckich w Europie zanotował istotny wzrost w czwartym kwartale 2016 roku. Nastroje konsumentów badane przez GfK w 28 państwach członkowskich UE wzrosły w grudniu o 5,6 punktu, do 17,9 punktu, osiągając najwyższą wartość od stycznia 2008 roku. W ciągu roku, pojedyncze składowe indeksu, czyli oczekiwania gospodarcze, oczekiwania dochodowe oraz skłonność do zakupów, nie rozwijały się równomiernie - wynika z raportu GfK.

W czwartym kwartale 2016 roku dominującymi tematami w Europie były wojna w Syrii, terroryzm w Europie, wybory prezydenckie w USA oraz wzrost popularności partii nacjonalistycznych w niemal wszystkich krajach Europy. Wyniki badania wskazują jednak, iż wszystkie te negatywne informacje nie wpłynęły na konsumentów. Wydaje się, że Europejczycy coraz staranniej wybierają tematy, które mogą mieć wpływ na ich codzienne życie. W efekcie, wskaźniki oczekiwań ekonomicznych i w zakresie dochodów oraz skłonności do zakupów jedynie w niewielkim stopniu zmieniały się pod wpływem ww. wydarzeń. Większą rolę odgrywały natomiast wskaźniki wzrostu gospodarczego w poszczególnych krajach. W rezultacie indeks nastrojów konsumenckich badanych przez GfK w 28 krajach UE wzrósł od września do grudnia 2016 roku o 5,6 punktu, do 17,9 punktu.

Wzrost gospodarczy w Polsce znacząco zwolnił (w trzecim kwartale), równocześnie spadły oczekiwania gospodarcze konsumentów (w czwartym kwartale). Od września do grudnia indeks nastrojów konsumenckich spadł o 7,1 punktu, z 23,7 punktu we wrześniu do 16,6 punktu w grudniu. We wrześniu oczekiwania w zakresie dochodów osiągnęły najwyższy poziom od niemal dziesięciu lat: 42,7 punktu (w listopadzie 2007 roku wartość wynosiła 43 punkty). Wskaźnik nie utrzymał jednak tego wysokiego poziomu w czwartym kwartale 2016 roku i spadł o 12,8 punktu, osiągając w grudniu wartość 29,9 punktu.

Oczekiwania gospodarcze i dochodowe polskich konsumentów wyraźnie spadły w czwartym kwartale 2016 roku, równocześnie ich skłonność do zakupów znacząco wzrosła. Wzrost można niewątpliwie powiązać z rekordowo niskim wskaźnikiem bezrobocia, który w trzecim kwartale 2016 roku wyniósł zaledwie 6,2 proc. oraz rekordowo niskimi stopami procentowymi, które tworzą korzystny klimat do zakupu droższych produktów i usług przez konsumentów. W październiku skłonność do zakupów wzrosła do poziomu 27,2 punktu, najwyższego od sierpnia 2008 roku (wówczas wyniosła 30,7 punktu). W grudniu wskaźnik ponownie spadł do 20,8 punktu, jednak nadal był o 9,3 punktu wyższy niż we wrześniu i o 14,7 punktu wyższy niż w grudniu 2015 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.