Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Google ma zapłacić 1,49 mld euro grzywny za blokowanie konkurencji w UE

Google ma zapłacić 1,49 mld euro (6,39 mld zł) grzywny za działania polegające na blokowaniu konkurencyjnych firm reklamowych - poinformowała komisarz ds. konkurencji UE Margrethe Vestager. Koncern odpowiada, że zmienia swoje produkty, uwzględniając obawy Komisji Europejskiej.

Google ma zapłacić 1,49 mld euro grzywny za blokowanie konkurencji w UE
fot. Shutterstock

Google nadużywało dominującej pozycji rynkowej, by nie pozwolić stronom na używanie innych rozwiązań reklamowych niż należąca do firmy platforma AdSense - mówiła w środę w Brukseli komisarz Vestager uzasadniając nałożenie na koncern blisko półtora miliarda euro grzywny za działania monopolowe.

Według Komisji Europejskej Google i jego spółka-matka Alphabet złamały prawo antymonopolowe UE zmuszając internetowe serwisy partnerskie do podporządkowania się restrykcyjnym zapisom kontraktowym. Głosiły one, że przy używaniu platformy AdSense rywale koncernu nie mogli umieszczać na stronach własnych reklam.

"Reklamodawcy i właściciele stron mieli mniejszy wybór i prawdopodobnie musieli płacić więcej, a dodatkowe koszty zostały przerzucone na konsumentów" - powiedziała komisarz UE.

Decyzja jest skutkiem zgłoszenia dot. AdSense, które w 2009 r. wystosowała do KE firma Microsoft. Komisja formalnie zajęła się sprawą w 2016 r. Urzędnicy UE już wtedy zaznaczyli, że w minionym okresie koncern dokonał pewnych zmian na platformie, które umożliwiły większą wolność w zamieszczaniu reklam rywali Googla - przypomniała agencja Associated Press.

AdSense jest platformą Google pozwalającą twórcom treści, np. blogerom czy administratorom serwisów zamieszczać reklamy na swoich stronach internetowych. Firma Google działa w nim jako pośrednik miedzy reklamodawcami, a podmiotami oferującymi przestrzeń reklamową. Ogłoszenia są dopasowywane do wyników wyszukiwania z wewnętrznej wyszukiwarki każdej witryny.

"Zawsze uważaliśmy, że zdrowe, konkurencyjne rynki leżą w interesie wszystkich. Dokonaliśmy już wielu zmian w naszych produktach, aby uwzględnić obawy Komisji. W ciągu najbliższych kilku miesięcy będziemy dokonywać kolejnych aktualizacji, by dać naszym konkurentom większą widoczność na rynkach europejskich" - oświadczył wiceprezes ds. polityki publicznej Google Kent Walker po ogłoszeniu wyroku.

AP wskazało, że to kolejna kara antymonopolowa dla Google w ciągu ostatnich dwóch lat. W zeszłym roku komisarz ogłosiła rekordową karę 4,34 mld euro ws. aplikacji preinstalowanych na systemie Android, a w 2017 r. - że Google ma zapłacić grzywnę 2,42 mld euro w wyniku dochodzenia dot. wyników wyszukiwania w usłudze Zakupy Google. Koncern odwołał się od tych decyzji, postępowanie jeszcze trwa.

więcej informacji:

Google RSS ALERT    /    e-commerce RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.121.255
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.