Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Grand Thornton o Eurospar w nowej odsłonie i wyjściu Tesco z Polski

W przypadku Tesco najbardziej prawdopodobny jest scenariusz sprzedaży i opuszczenia naszego rynku. - mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Wojciech Chromik, menedżer Grand Thornton. Jego zdaniem w 2020 roku istotny wpływ na rynek będą miały zapowiadane zmiany w podatkach dotyczących handlu.

Grand Thornton o Eurospar w nowej odsłonie i wyjściu Tesco z Polski
fot. pixabay.com
  • Źródło dlahandlu.pl

Autor: dlahandlu.pl
Data: 03-01-2020, 11:09

Jaki był rok 2019? Które wydarzenia oceniłby Pan jako najważniejsze dla naszego rynku?

Upłynął kolejny rok z ograniczeniem handlu w niedzielę. Wygląda na to, że handlowcy jakoś z nim się pogodzili, a część wręcz twórczo go wykorzystała – przynajmniej od strony marketingowej.

Myślę, że główne wydarzenia mijającego roku to: narastające kłopoty dużych sieci – głównie operatorów hipermarketów, stały rozwój sieci dyskontowych, dynamiczny rozwój sieci Dino oraz wejście na rynek nowego gracza – Spar w nowej odsłonie.

Czego spodziewa się Pan w najbliższym roku na rynku detalicznym w Polsce?

Przede wszystkim myślę, że rynek będzie dalej ewoluował w kierunku określonym przez głównych graczy. Jest prawdopodobne, że cały czas będą rozwijały się koncepty średnich supermarketów, dyskontów oraz sklepów typu convinience. Spodziewam się dalszej ekspansji Biedronki, Lidla, Netto, czy Aldi. W tej grupie cieszy dynamiczny rozwój rodzimego gracza – sieci Dino.

Na pewno mocno będzie chciała zaznaczyć swoją obecność sieć Eurospar w nowej odsłonie, po przejęciu sklepów po Piotrze i Pawle i zakończeniu sporów sądowych z Bać-Polem.

Istotny wpływ na rynek będą miały zapowiadane zmiany w podatkach dotyczących handlu. Nadal zawieszony pozostaje podatek od sieci handlowych – po korzystnym dla rządu rozstrzygnięciu Trybunału w 1 instancji, jego wprowadzenie zostało odroczone – najprawdopodobniej do lipca 2020 roku, kiedy ma zapaść wyrok ostateczny.

Ponadto rozważany był inny, nowy podatek tzw. congestion tax. Miałby on dotyczyć sklepów wielkopowierzchniowych, jednak nie byłby zależny od obrotu czy poziomu dochodów, lecz od trudności, jakie sklep tworzy dla miasta: zwiększone korki, większe inwestycje drogowe, parkingi, infrastruktura, itd. W odróżnieniu od podatku handlowego ta danina raczej nie byłaby kwestionowana przez Komisję Europejską.

Niedawno pojawiły się informacje o rozpoczęciu procesu sprzedaży sieci Tesco w Polsce. Czy ewentualne wyjście z polskiego rynku to dobry ruch dla Tesco?

W październiku br. sieć poinformowała, że w Polsce będzie skupiała się na rozwoju mniejszych sklepów. Oznacza to zmianę strategii i przebudowę hipermarketów, tak by zmniejszyć ich powierzchnię (średnio o 1/3 obecnej powierzchni). Docelowo w Polsce ma być ponad 300 placówek. Cięcia w powierzchni mają iść w parze ze zmniejszeniem asortymentu o grubo ponad połowę dotychczasowego SKU.

więcej informacji:

handel RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    Tesco RSS ALERT    /    Wojciech Chromik RSS ALERT    /    Grand Thornton RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.55.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.