Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Handel detaliczny na świecie odczuwa skutki zmniejszonej konsumpcji

  • Autor: onet.pl/Financial Times
  • Data: 15-06-2009, 20:24

Na światowym rynku artykułów luksusowych pierwsze oznaki nadchodzących kłopotów po raz pierwszy pojawiły się w pierwszym kwartale ubiegłego roku w USA. W marcu, luksusowe amerykańskie sieci handlowe Neiman Marcus i Saks zaczęły wykazywać spadek sprzedaży. Z nadejściem końca roku ostrożność na tym rynku przerodziła się w istną panikę - pisze Financial Times, cytowany przez onet.pl.

Według dziennika "FT" przed świętami Saks i następnie Neiman zaczęły ciąć ceny nawet o 70 procent wywierając tym samym nacisk na mniejszych detalistów i marki artykułów luksusowych.

Po tych szybkich spadkach, sondaż wydatków na zakupy w branży detalicznej w USA dokonany przez MasterCard Advisors Spending Pulse, oparty na danych MasterCard oraz szacunkach płatności gotówkowych, czekowych i innych, oceniał, że wydatki na artykuły luksusowe spadły w kwietniu o 24.6 procent w porównaniu do sytuacji przed rokiem. Jest to zgodne z danymi Neimana i Saksa, gdzie sprzedaż w tym samym miesiącu wykazała spadek odpowiednio o 22.5 oraz 32 procent.

Kryzys gospodarczy w USA zamienił się w globalną recesję i odbił się na sprzedaży artykułów luksusowych. Jednak George Greer, szef europejskiego działu produktów i kredytów konsumenckich MasterCard mówi Financial Times, że skutki tego nie są równie dotkliwie odczuwane we wszystkich częściach świata. - W skali światowej ma to charakter przepływów regionalnych. W grę wchodzą trzy różne kontynenty. To zaczęło się w USA i przeniosło się do Europy. Ale wydaje się, że w chwili obecnej lepiej sobie radzi region Azji i Pacyfiku - stwierdza na łamach Financial Times.

Dane MasterCard dotyczące łącznych wydatków dokonywanych poprzez karty firmy wykazują, że rośnie raczej wykorzystanie kart płatniczych niż same wydatki na konsumpcję. Niemniej jednak - jak pisze "FT" - i tu widoczny jest wpływ spowolnienia gospodarczego. Na przykład w USA w 2008 roku wydatki wykazały wzrost o 3.5 procent, wobec 10.5 procent w 2007 roku. W Europie wzrost był statyczny na poziomie 16 procent, podczas gdy w Azji wydatki łącznie wzrosły o 3 procent do poziomu 20 procent. Łącznie na całym świecie tempo wzrostu wydatków zmalało do 10.8 procent, wobec 14.4 procent w 2007 roku.

Azję można także podzielić na Japonię - gdzie gospodarka wciąż ledwo dyszy - i resztę kontynentu wraz z Chinami, gdzie tempo wzrostu gospodarczego nadal pozwala na utrzymywanie wydatków na artykuły luksusowe na poziomach relatywnie wyższych niż w innych częściach świata. Potwierdzają to oceny samopoczucia konsumentów. Niedawny raport Ropera przyznaje w tej kategorii trzy pierwsze miejsca Chinom, Indiom i Brazylii, przy czym w skali 100-punktowej Chiny osiągnęły wynik 80, zaś Japonia 18.

Greer zauważa, że istnieją również oznaki względnie wysokiego poziomu wydatków na niektórych szybko rosnących rynkach Europy Wschodniej - podobnie do sytuacji Chinach. - Patrząc na wydatki głównego nurtu w Polsce i na Węgrzech, nie widać aby to dotkliwie ich uwierało. Nadal utrzymują się na powierzchni i wciąż wykazują tendencję wzrostową, fala recesji wydaje się uderzać w nich mniej silnie, choć ciągle może jeszcze ich dosięgnąć - mówi Financial Times.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 070) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH