Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Handel stracił przez kradzieże 89 mld euro. W Polsce sieci handlowe okradziono z 1,41 proc. ich przychodów

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 18-10-2011, 09:57
Handel stracił przez kradzieże 89 mld euro. W Polsce sieci handlowe okradziono z 1,41 proc. ich przychodów
Handel traci na całym świecie miliardy złotych przez kradzieże

W wyniku kradzieży, których sprawcami są klienci, pracownicy jak i zorganizowane grupy przestępcze oraz przez błędy wewnętrzne straty w handlu osiągnęły wartość prawie 89 mld euro co stanowi 1,45 proc. dochodów ze sprzedaży w tym sektorze. Światowy poziom kradzieży wzrósł o 6,6 proc. (w Europie 7,8 proc., w Polsce 4,4 proc.) i wg Światowego Raportu o Kradzieży w Handlu Detalicznym jest najwyższy od 2007 roku - wynika z raportu opracowanego na zamówienie Checkpoint Systems.

Odnotowano największy wzrost kradzieży dokonywanych przez klientów i zorganizowane grupy przestępcze na poziomie 13,4% w stosunku do roku poprzedniego kosztujący sprzedawców prawie 38,5 miliarda euro (45,2% strat).

Nieuczciwi pracownicy w ujęciu globalnym są odpowiedzialni za 35% strat co stanowi ponad 31 miliardów euro. Najwięksi sprzedawcy europejscy postrzegają nieuczciwych klientów, odpowiedzialnych za prawie 17,3 mld euro (47,7% ogółu) strat jako główne ich źródło. Należy jednak pamiętać, że średnia wartość kradzionych przez nieuczciwych pracowników towarów jest niemal 15 krotnie większa w porównaniu do tych kradzionych przez nieuczciwych klientów.

Straty sieci handlowych w Polsce były równe 1,41% ich przychodów ze sprzedaży - to 20. miejsce na świecie i 8. w Europie jeśli chodzi o wielkość strat detalistów w odniesieniu do obrotów. To lepszy wynik niż średnia globalna (1,45%) i średnia Europy Środkowej (1,52%) jednak średnia krajów z Europy Zachodniej jest dużo niższa (1,30%). W porównaniu z ubiegłym rokiem, detaliści w Polsce odnotowali straty większe o 4,4%. To piętnasty wynik w Europie na 22 badane kraje. Tylko we Francji i Szwajcarii odnotowano procentowo mniejszy wzrost poziomu strat. To jednak Państwa, w których poziom kradzieży kształtuje się na niskim poziomie.

Inwestycje w ochronę i infrastrukturę antykradzieżową w Polsce utrzymały się na podobnym poziomie sięgając 240 mln euro. W połączeniu z 1042 mln euro strat daje to całkowity koszt obsługi zdarzeń związanych z kradzieżą w wysokości 1,282 mld euro. W całej Europie koszty przestępczości w handlu detalicznym wyniosły 38,857 mld euro. Tym kosztem obciążeni są uczciwi klienci robiący zakupy w sieciach handlowych - po 150,33 euro na przeciętną europejską godzinę (98,12 euro w Polsce).

Klienci polskich sieci handlowych nadal są jednymi z najuczciwszych w Europie, odpowiadają bowiem za tylko 42,6% strat sieci handlowych. To trzeci wynik na kontynencie, po Słowacji i Rosji. W zeszłorocznym zestawieniu, Polska zajmowała tę samą pozycję a liderem była również Słowacja. Jednocześnie zatrudnieni w sieciach handlowych w Polsce należą do czołówki wśród nielojalnych pracowników. 33,5% całkowitych strat to wynik, który plasuje polskich pracowników na niechlubnym trzecim miejscu w Europie. Pierwsze dwa miejsca pod tym względem zajmują kolejno, Rosja i Słowacja.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • darek 12-01-2013, 16:49:
Po pierwsz.,
Dane statystyczne odnosnie przyczyn strat inwentaryzacyjnych, pochodza z sadazu (percepcji i nie faktow) osob odpowidzialnych w sieciach za prewencje strat.
Konia z rzedem kazdemu, kto mi wyjasni jak okreslil procent strat pochodzacych z kradziezy klient/pracownik e jaki procent bledow administracyjnych.
Po drugie.
W Polsce istnieje, mniemam jedyne w swiecie prawo (a napewno nie ma go w Niemczech, Portugalii, Francji i Anglii)), gdzie pracownik jest obarczony odpowiedzialnoscia prawna za straty inwentaryzacyjne poniesine przez siec handlowa.
Byc moze z tego wlasnie powodu straty sa mniejsze niz w innych panstwach.
Biorac pod uwage zlozonosc przyczyn i czynnikow ktore moga powodowac straty lub jedynie wypaczenie salda (ktore nie jest strata finansowa) nie zaleznych od swiadomosci pracownika, mozna nazwac naduzyciem etycznym, firm prowadza swoja dzilalnosc w Polsce.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 650) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH