Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Handel w 2018 roku: Fuzje i kooperacje, rozwój franczyzy i modernizacja w branży FMCG

Jakie trendy i zjawiska zachodziły w branży handlu detalicznego w 2017 roku i jakie rysują się tendencje w sektorze retail w 2018 roku? Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspożywczy.pl, że jednym z ważniejszych procesów jest trwająca obecnie koncentracja rynku sektorowego.

Handel w 2018 roku: Fuzje i kooperacje, rozwój franczyzy i modernizacja w branży FMCG
Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu. Fot. PTWP

- Konsolidują się powierzchnie duże - w większości polskie supermarkety - i sklepy kupieckie, w tym convenience oraz tzw. markety proximity - komentuje dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, niezależny ekspert rynku handlu.

Dodaje, że rozwija się również franczyza. - Nie zdziwiłbym się, gdyby w roku 2018 przekroczyła liczbę 80 tys. sklepów – koniec roku 2017 to 72 tysiące placówek. Przyczyna jest oczywista -  koniunktura, która przyspiesza procesy ekonomiczne, pośród których kluczową rolę odgrywają intensywne i różnicujące się procesy konkurencyjne - tłumaczy ekspert.

Dodaje, że dla mniejszych podmiotów zazwyczaj są one zagrożeniem, którego można uniknąć chowając się za „pożyczanymi” w sieciach franczyzowych efektami skali. 

- Innym wyjściem są różnego rodzaju fuzje i kooperacje o charakterze poziomym podmiotów handlowych o różnej wielkości. Tak czy inaczej trwa trend nisko kapitałowego stawania do procesu integracji i w ten sposób do utrzymywania się wielopostaciowych procesów koncentracyjnych, nie koniecznie kapitałowych, ale utrwalających wielokształtność i wieloformatowość polskiego rynku. Propagandowe brzmienie sformułowania, że jest w Polsce miejsce dla każdego typu sklepu jest faktem ekonomicznym - uważa Andrzej Faliński.

Ekspert podkreśla, że obecnie w Polsce trwa proces modernizacji produkcji żywności i handlu FMCG. - Jest owo sprzęgnięcie treścią bardzo mocnego trendu rozwojowego, zróżnicowanego co do swych cech zarówno w skali rynku krajowego, jak i w poszczególnych rynkach regionalnych – branżowość i lokalność to dwa swoiste, matrycowe niejako kryteria opisu wielopostaciowości rynków żywności i nie tylko ich zresztą.  Handel - na szczęście - jest wystarczająco zróżnicowany segmentowo i formatowo, aby reagować elastycznie na wyzwania rynku i koniunkturę - dodaje. 

Andrzej Faliński uważa, że rynek handlu detalicznego w Polsce jest rynkiem skonsolidowanym, ale inaczej niż rynki Północnej i Zachodniej Europy. - Struktura tego procesu to wiązki procesów konsolidujących segmenty rynku, nie eliminujących poszczególnych formatów. Stąd mamy do czynienia m.in. z firmami wieloformatowymi i zarazem z możliwością nie wyniszczającego konkurowania dyskontów z pozornie słabszymi - choć liczniejszymi - sklepami typu proximity. To zróżnicowanie daje potencjał rozwojowy, często wbrew tendencjom otoczenia międzynarodowego i meandrom regulacyjnym polityki wewnętrznej - tłumaczy ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Faliński RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT    /    fuzje RSS ALERT    /    przejęcia RSS ALERT    /    modernizacja handlu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.82.24.132
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.