Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Handel w niedziele po roku od wprowadzenia ustawy: Co dalej?

Wprowadzeniu Ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni towarzyszyły emocje i podział społeczności przedsiębiorców, pracowników i konsumentów na zwolenników i przeciwników ustawy. Chociaż minął już rok od wprowadzenia ustawy, nadal istnieją wątpliwości co do celu wprowadzonych rozwiązań prawnych, sposobu ich wprowadzenia i rozszerzaniu w kolejnych latach liczby niedziel, w których handel nie będzie funkcjonował - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

Handel w niedziele po roku od wprowadzenia ustawy: Co dalej?
Urszula Kłosiewicz-Górecka, analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Fot. materiały prasowe

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 21-03-2019, 09:18

 - Zwolennicy podkreślają jej wpływ na rodzinę i ograniczenie ekspansji zagranicznych koncernów, przeciwnicy zaś argumentują, że ustawa ogranicza wolność konsumenta oraz jest przyczyną słabszych wyników osiąganych przez mikro i małe przedsiębiorstwa oraz centra handlowe, a także największe wielkopowierzchniowe obiekty handlowe (hipermarkety). Dyskusja trwająca przez ostatni rok na temat skutków ograniczenia handlu w niedziele potwierdza, że jest to ustawa o dużej wadze dla sfery społecznej i gospodarczej kraju - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka, starszy analityk w Zespole Foresightu Gospodarczego, Polski Instytut Ekonomiczny.

Dodaje, że krótki czas obowiązywania ustawy, jak i wyniki badań podejmowanych w ciągu ostatniego roku przez różne podmioty, nie dawały podstaw merytorycznych do kompleksowej oceny skutków ustawy i podjęcia decyzji odnośnie do jej dalszych losów. - Chodzi zarówno o ograniczony zakres analiz, nie obejmujący wszystkich obszarów oddziaływania ustawy lub wątpliwości odnośnie do reprezentatywności badania. Jednak, prezentowane ostatnio przez różne podmioty wyniki analiz wydają się być stosunkowo zgodne w ocenie wpływu ustawy na sferę gospodarczą i społeczną. Daje to podstawy do podjęcia trudu kompleksowej oceny skutków ustawy na różne grupy firm, pracowników i konsumentów oraz ponowne rozważenie zasadności utrzymania/wprowadzenia zmian w ustawie - tłumaczy.

- Zwracam uwagę jedynie na wyniki analiz, które ukazały się w ostatnich tygodniach. I tak, z badania ogólnopolskiego zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lutym 2019 r. wynika, że wzrosła grupa konsumentów negatywnie oceniających rozwiązania ograniczające handel w niedziele; 51% osób jest przeciwna. Jest to wzrost o 5 pkt. proc. w porównaniu z 2018 r. - mówi.

- Wzrosła też grupa osób, która deklaruje, że zamknięcie sklepów w niedziele im przeszkadza. Polacy prawdopodobnie dopiero teraz odczuli konsekwencje funkcjonowania w br. tylko jednej niedzieli handlowej w miesiącu. Część z nich zaczęła kupować w otwartych w niedziele sklepach na stacjach benzynowych oraz intensywniej korzystać z handlu elektronicznego. W obu formach handlu obroty dynamicznie rosną. Są to, obok sklepów dyskontowych, najwięksi beneficjenci zakazu handlu w niedzielę - wyjaśnia ekspertka.

więcej informacji:

Urszula Kłosiewicz-Górecka RSS ALERT    /    PIE RSS ALERT    /    Polski Instytut Ekonomiczny RSS ALERT    /    handel w niedziele RSS ALERT    /    zahaz handlu w niedziele RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.134.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.