REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Handel w Polsce A.D. 2015

  • Autor: www.portalspozywczy.pl/ pr
  • Data: 20-05-2015, 13:07
Handel w Polsce A.D. 2015
Sklep sieci Biedronka; fot. portalspozywczy.pl

Według ubiegłorocznego raportu Banku DNB i firmy Deloitte firmy handlowe wraz z sektorami powiązanymi z handlem wytwarzają w Polsce aż 29 proc. wartości dodanej w gospodarce. Handel to także prawie 2 mln miejsc pracy, a w sektorach powiązanych kolejne 1,6 mln, co łącznie stanowi 3,6 mln zatrudnionych, czyli 26 proc. ogółu pracujących. Handel – hurtowy i detaliczny – to sektor o dużej roli w polskiej gospodarce.

REKLAMA

Polska jest też z pewnością bardzo ważnym i stosunkowo dużym rynkiem zbytu w Europie. Jako kraj nie odbiegający rozwojem nowoczesnej infrastruktury technologicznej od najbogatszych krajów Europy Zachodniej, szybko rozwija się u nas e-handel. Coraz zasobniejsze portfele Polaków mają niewątpliwie wpływ na ogólne zwiększanie konsumpcji i zwiększone obroty dystrybutorów, zachęcają też producentów dóbr z najwyższej półki do oferowania swoich produktów w Polsce. Jaki jest w tym kontekście obecny obraz handlu w naszym kraju? - pytają w nowym raporcie eksperci Banku DNB i firmy Deloitte.

Rynek dóbr luksusowych w górę

W Polsce daje się zauważyć wzrost rynku dóbr luksusowych. Już teraz dostępnych jest tu ok. 70 proc. światowych marek uznawanych za luksusowe, a wartość rynku w roku 2014 wyniosła 12,6 mld zł. Szacuje się że do roku 2017 będzie to 14 mld zł. W tej grupie głównymi dostawcami są marki włoskie (22 proc. rynku), francuskie (17 proc.) oraz szwajcarskie. Przyczyny wzrostu rynku dóbr luksusowych są dwie: coraz więcej zamożnych osób (dochody miesięczne powyżej 7,1 tys. zł – do roku 2016 będzie około miliona takich osób), a co za tym idzie - rosnący majątek obywateli. W tej chwili szacowany jest on średnio na 22,2 tys. dolarów na osobę, co daje nam nieco wyższe miejsce od państw tej części Europy. Jednak przy założeniu utrzymania trendu bogacenia się społeczeństwa i pogoni za bogatszymi krajami sytuacja będzie się z pewnością poprawiać, co w naturalny sposób sprawi, że nasz kraj będzie coraz ważniejszym rynkiem dla marek i dóbr luksusowych. Dla przykładu - w 2014 roku powstał w Polsce pierwszy salon Lamborghini.

Sytuacja na Wschodzie nie zaszkodziła

Spoglądając na sektor handlu w Polsce nie sposób nie wspomnieć o zewnętrznych czynnikach politycznych. Sytuacja na Ukrainie i stopniowe ochłodzenie stosunków z Rosją wpłynęły negatywnie m.in. na polskich producentów żywności, którzy stracili bardzo duży rynek zbytu. W 2014 roku Polska zanotowała ujemne saldo wymiany w Rosją, jednak w tym samym okresie saldo wymiany handlowej z krajami rozwiniętymi (przede wszystkim państwami UE) wykazywało wartość dodatnią, co wskazuje na rosnącą konkurencyjność polskiej gospodarki oraz dobrze zdywersyfikowaną bazę partnerów handlowych. Widać, że Polska staje się coraz ważniejszym partnerem handlowym na dobrze rozwiniętych i wymagających rynkach, i zdaje tam egzamin.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 748) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH