REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Handel w Polsce znalazł się na rozdrożu

  • Autor: portalspozywczy.pl/KPMG
  • Data: 27-05-2015, 15:03
Handel w Polsce znalazł się na rozdrożu
Najbliższe lata przyniosą nowe wyzwania dla sieci handlowych w Polsce (fot. PTWP)

Przez lata na polskim rynku spożywczego handlu detalicznego mieliśmy do czynienia z szybką ekspansją głównych graczy, agresywną walką cenową i pracami nad ulepszaniem oferty oraz licznymi zmianami w modelach biznesowych firm. Teraz rynek ten znalazł się na rozdrożu. Zarządzający sieciami handlowymi muszą podjąć decyzje o charakterze strategicznym, od których zależeć będzie nie tylko pozycja ich firm w przyszłości, ale być może nawet ich istnienie. Potrzebne są inwestycje zarówno w dalszy rozwój sieci, jak i w efektywność operacyjną oraz w lepsze zrozumienie konsumenta - to główne wnioski z raportu KPMG pt. "Na rozdrożu. Wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce".

REKLAMA

Nowoczesne formaty odpowiadają już za trzy czwarte wartości sprzedaży sklepów spożywczych. Tylko w ostatnich trzech latach przybyło blisko 1,5 tys. dyskontów, supermarketów i (w mniejszym stopniu) hipermarketów oraz 6,7 tys. sieciowych sklepów spożywczych, convenience oraz małych supermarketów. Choć część firm zwalnia tempo ekspansji, w ciągu najbliższych dwóch lat rozwój sieci pozostaje dla detalistów priorytetem numer jeden, wskazanym przez zarządy wszystkich badanych sieci.

 Rozwój rozumiany jest przede wszystkim jako otwieranie nowych sklepów, zarówno własnych, jak i w ramach franczyzy (cel dla 10 na 10 badanych sieci), jednak w porównaniu do ostatnich dwóch lat lista pozostałych priorytetów się zmieniła. Przyszedł czas na porządki w sieci, tj. zamykanie lub sprzedaż nisko rentownych punktów sprzedaży – w ciągu najbliższych dwóch lat będzie to priorytet dla 4 na 10 sieci, podczas gdy w ostatnich dwóch latach było to kluczowym zagadnieniem tylko dla 1 na 10 firm z sektora.

- Cel ekspansji jest jeden: osiągnąć jak największą skalę działalności, zanim zrobią to konkurenci. O atrakcyjne lokalizacje jest jednak coraz trudniej, więc zarządzający nie mają wątpliwości, że będą musieli zintensyfikować przejęcia. Tak jak dotychczas, celem będą przede wszystkim sieci regionalne, dzięki czemu ogólnopolscy gracze będą dalej wzmacniać pozycję w mniejszych miejscowościach. Nie wykluczałbym jednak także mega-transakcji na najwyższym szczeblu – mówi Piotr Grauer, dyrektor w dziale doradztwa transakcyjnego w zespole fuzji i przejęć oraz członek zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

- Inwestycje w ekspansję mają na celu nie tylko szersze dotarcie do konsumenta, ale także osiągnięcie większej siły zakupowej oraz większych możliwości optymalizacji kosztów działalności. To istotne, bo coraz poważniejszym wyzwaniem dla sieci detalicznych staje się presja na marże. Przyczyny to coraz większe nasycenie rynku nowoczesnymi formatami, rosnące koszty ekspansji oraz agresywna polityka cenowa i promocyjna. Poważnym problemem makroekonomicznym pozostaje presja deflacyjna w zakresie artykułów spożywczych. Złożyło się na nią wiele czynników ekonomicznych i politycznych, ale także zaangażowanie sieci w wyniszczającą rywalizację na ceny i promocje – mówi Mirosław Matusik, partner w dziale audytu ogólnego oraz członek zespołu doradców dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (11 967) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH