Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Handel za nowelizacją ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

  • Autor: dlahandlu.pl/PAP/portalspozywczy.pl
  • Data: 20-06-2012, 18:13
Handel za nowelizacją ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
fot. elelmiszer.hu

Branża handlowa zaproponowała nowelizację przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu (PIH) Maciej Ptaszyński wyjaśnił, że środowisku handlowców zależy na usunięciu z ustawy art. 15 ust.1. Przedstawiciele branży handlowej jak i część dostawców chce nowych przepisów przygotowanych w oparciu o trzy zasady: swobody umów, ekwiwalentności świadczeń oraz dobrowolności korzystania z świadczeń.

Obecny zapis prawny w ustawie brzmi:" Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru".

Zdaniem PIH-u oraz POHiD-u, przepis ten zawiera niejasne określenia utrudniające jego wykładnię w efekcie czego sądy kwestionują legalność umów regulujących usługi wsparcia sprzedaży. Jak wskazuje organizacja usługi te służą: budowaniu pozycji i promocji marek, wsparciu informacyjnemu dla konsumenta oraz obniżeniu kosztów obsługi logistycznej i są instrumentem polepszenia koniunktury gospodarczej.

Komitet Handlu przy KIG wnosi zatem o stosowną zmianę prawa tak, aby zapewnić swobodę umów, ekwiwalentność świadczeń i dobrowolność korzystania z tego typu usług. - Ustawa w obecnym zapisie jest niejasna i wadliwa. Nie przystaje do obecnych warunków rynkowych - mówi Waldemar Nowakowski z PIH-u.

- Problemem jest błędna definicja niezgodna z ustawą o cenach. Porównanie opłaty do marży jest błędem, to nie jest to samo. Stąd wynikają problemy i różne orzeczenia sądów. Praktyka pokazuje, że najczęściej upadające podmioty zwracają się o zwrot opłat - mówi Wojciech Kruszewski, prezes Lewiatan Holding.

Renata Juszkiewicz z POHiD-u zuważyła, że tylko w Polsce kwestia opłat stanowi taki problem. - Opłaty są elementem wsparcia sprzedaży. W przypadku nieznanego dostawcy, którego np. nie stać na kampanię reklamową w mediach, opłata, która zostanie wykorzystana do wypromowania i wyeksponowania produktu pomoże w sprzedaż - wyjaśnia.

- Znalezienie się na półce sieci to gra rynkowa. Nie ma takiego prawa, które zagwarantuje każdemu producentowi wejście do każdego sklepu i my zdajemy sobie z tego sprawę. Chcemy jednak, aby warunki wejścia były przejrzyste i dostawca wiedział, na co się decyduje, wybierając daną sieć - powiedział Andrzej Gantner z Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Projekt zmian miałby zostać przygotowany w Ministerstwie Gospodarki, w ramach Komitetu Handlu. Według przedstawiciela POHiD biorąc pod uwagę konieczność konsultacji międzyresortowych, projektu nowelizacji można się spodziewać za kilka miesięcy, przed końcem 2012 r.

Uchwalona w kwietniu 1993 roku ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania im w interesie konsumentów i w interesie publicznym. Ostatni raz ustawa nowelizowana była w 2003 r.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • konsument 21-06-2012, 16:12:
fajne to co piszecie ale to teoria. Ma w nosie wszystkie niuanse . Ja chcę po prostu kupić taniej . Tylko ja mam prawo dysponować moją kasą. Moją firmę zdmuchnął Daleki Wschód .
Nikt sobie nawet doopy nie zawracał upadkiem przemysłu włókienniczego . Ja mam się martwić handlem ?
  • blogkupca.pl 21-06-2012, 13:09:
Witaj,
bardzo ciekawe spojrzenie na rzeczywistość i bardzo racjonalne. Wiele w tym mądrych słów, choć uważam że 90% osób tego nie zrozumie. A szkoda, bo uwagi zamieszczone przez Ciebie są słuszne i masz rację: tak się dzieje niestety we wszystkich sieciach handlowych. Wkrótce pojawi się na moim blogu artykuł poruszający podobną tematykę oparty o sieć Biedronka. Troszkę w szerszym kontekście. Zapraszam, poczytaj.
  • przedsiębiorca 21-06-2012, 12:53:
Nie można dopuścić do tego aby handel żerował na producentach i na ich barkach budował swój priorytet istnienia. Handel wymyślił sobie opłaty "wspierania sprzedaży" a faktycznie nic innego jak haracz rodem wziety z mafijnych działań grup przestępczych wyłudzajacych znaczne kwoty za tzw "ochronę obiektu". Istnienie i wszelkie działania handlu winny opierać się wyłącznie na marży handlowej. Z marży tej firma handlowa powinna "żyć" i to niech decyduje o tym, czy ceny detaliczne będą zachęcały klientów do odwiedzania danego sklepu, sieci czy nawet hurtowni. Handel wymusza na producentach aby ten utrzymywał pracowników handlu zajmującymi sie wykładaniem na półki, układaniem w magazynie i tp czynnosciami, które są przypisane do handlu. Proponuję więc wprowadzenie do kodeksu karnego artykułu o karaniu za "wymuszanie" takich dodatkowych haraczy. w przeciwnym razie zginie 70 % małych i średnich producentów bo cwaniacy w handlu sobie będą nabijać kasę i w całości odprowadzać do swoich krajów na konta. Bądźmy chociaż raz mądżejsi przed szkodą i w zarodku taką spekulację należy wytępić.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 744) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH