Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Handel (...) zawsze trzyma się najdzielniej

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 06-01-2013, 21:53
Handel (...) zawsze trzyma się najdzielniej
Maria Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji handlu i Dystrybucji

"Statystyki są nieubłagane - gospodarka polska zwalnia i nawet jeśli „zwalnia wolniej" niż inne gospodarki UE, to nie da się temu procesowi zaprzeczyć. Interesuje mnie handel - ten sektor jak zawsze trzyma się najdzielniej (podobno konsumpcja umiera ostatnia...), ale i tu widać, że dynamika sprzedaży gaśnie choć nie przekracza „cienkiej czerwonej linii" ujemnego wzrostu, czyli recesji: listopad 2,4% r/r, październik 3,3 % r/r, wrzesień 3,1%, sierpień 5,8% r/r... - pisze na swoim blogu w serwisie portalspozywczy.pl Maria Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji handlu i Dystrybucji.

Kliknij i przeczytał pełny komentarz na blogu Andrzeja Falińskiego.

„Pomimo wyraźnego hamowania pociesza fakt bardzo korzystnego efektu bazy, więc spadek dynamiki dokonuje się na bardzo wysokim poziomie, po kilku latach dynamicznego wzrostu rynku detalicznego."

(...)

(...)

„Ogólnie rzecz biorąc rynek trzyma się, co pokazały zakupy świąteczne, jeszcze nie podliczone przez miarodajne instytucje, ale ... nie słyszy się narzekań, że było źle. Może nie było lepiej niż w zeszłym roku, ale „kampania" świąteczna udała się. Poczekajmy jednak na twarde dane. Sondaże ad hoc, wskazują na umiarkowany optymizm: „swoje" firmy przepytała Polska Izba Handlu komunikując na porównywalny do grudnia 2011 poziom sprzedaży. Szacowany na tej samej podstawie wzrost sprzedaży grudnia do listopada 7-8% m/m wydaje mi się co najmniej nie doszacowany."

Domniemuję, że było więcej - chociaż... wziąwszy pod uwagę to, że w tym roku sprzedaż świąteczna zaczęła się już w listopadzie rzeczywiście tradycyjna różnica grudzień/listopad może być kilkuprocentowa. Są też dane superoptymistyczne, wskazujące zarazem na przepaść między małą a dużą powierzchnią handlową - wątpię w to, widząc, co dzieje się na mniejszych powierzchniach franczyzowych. Uwagę tę zaś formułuję zapoznawszy się z szacunkiem „DGP", który raportując sprzedaż z większych powierzchni w listopadzie mówi o 14,4% wzrostu r/r sprzedaży w formatach hipermarket, supermarket, dyskont...To chyba gruba przesada. Poczekajmy więc na jakieś „twardsze" dane, bo ani umiarkowany pesymizm PIH, ani „kominowy" rezultat DGP dla większych powierzchni na tle 2,4% wzrostu sprzedaży listopadowej w całym rynku nie wydają mi się miarodajne. Poczekajmy na GUS - osobiście postawiłbym (uczyniłem to jakiś miesiąc temu na swoim blogu w „PS") hipotezę o wzroście pomiędzy 2 a 5% w grudniu r/r, ale pożyjemy zobaczymy.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 691) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH