Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Hipermarket i dyskont w jednym stały domku ...

  • Property News
  • Autor: propertynews.pl
  • Data: 15-10-2015, 21:20

Hipermarkety od lat tracą na znaczeniu, co odbija się na funkcjonowaniu centrów handlowych uzależnionych od dużych operatorów. Na horyzoncie pojawiają się jednak kolejne zagrożenia – dyskonty.

Co roku w Polsce przybywa 300 nowych dyskontów spożywczych. Pod koniec ub.r. rynek tych sklepów obejmował już 3,6 tys. lokalizacji i nic nie wskazuje na to, że jego rozwój miałby się zatrzymać. Ofensywa takich sklepów cieszy Polaków, ale zaczyna spędzać sen z powiek zarządcom centrów handlowych i właścicielom działających w nich hipermarketów. Problem jest duży, bo operatorzy spożywczy od początku istnienia rynku nowoczesnej powierzchni handlowej stanowili o sile galerii handlowych.

Sytuacja będzie coraz trudniejsza. Jak prognozuje Maciej Bartmiński, prezes MarketSide, docelowy potencjał rynku dyskontów w Polsce to 5 tys. sklepów. - Oznacza to, że w kolejnych latach powstanie jeszcze blisko 1,5 tys. nowych dyskontów – podkreśla.

Czy dla centrów handlowych dyskonty to realne zagrożenie? Jak szacują analitycy, średnie roczne obroty dyskontu to 15 mln zł. Przeciętny hipermarket traci więc nawet 150 mln złotych rocznie. Nieco lepiej radzą sobie mniejsze formaty, które zachowują stabilną sprzedaż, np. zmieniając swoją ofertę.

Pomimo że galeria handlowa to coś więcej niż sklep spożywczy, zarządcy i właściciele obiektów powinni mieć się na baczności. - Dyskonty mają wpływ na funkcjonowanie centrów handlowych. Nie jest on duży, ale zauważalny – zauważa Marta Augustyn z JLL.

Gdzie zagrożenie jest największe? Według danych firmy MarketSide, w 2014 roku około 40 proc. hipermarketów w odległości do 500 metrów miało konkurencję w postaci dyskontu. W 3-kilometrowej strefie oddziaływania analitycy doliczyli się średnio 10 dyskontów. - Kilkanaście sklepów nie będzie miało wpływu np. na funkcjonowanie warszawskiej Arkadii. Zupełnie inaczej jest w przypadku obiektów pierwszej generacji, z dużym hipermarketem stanowiącym podstawę całego projektu – komentuje Marta Augustyn z JLL.

Obiekty pierwszej i drugiej generacji, w których powierzchnia zajmowana przez hiper- czy supermarket przekracza 30 proc. powierzchni całego obiektu, to dziś ponad połowa istniejących galerii.

Galerie nie obawiają się konkurencji

Miastem, w którym dyskonty w największym stopniu uderzają w funkcjonowanie galerii handlowych, jest Poznań – wynika z danych MarketSide. Na liście polskich centrów handlowych, które muszą mierzyć się z największą liczbą sklepów dyskontowych w otoczeniu, pierwszych siedem miejsc zajmują obiekty właśnie z tego miasta.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 288) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH