Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Hipermarket ma duży wpływ na obroty aptek w galerii handlowej

  • Autor: www.rynekaptek.pl
  • Data: 27-10-2011, 12:13

Czy sama lokalizacja apteki w galerii handlowej zapewni odpowiedni obrót i umożliwi uzyskanie dochodu na przyzwoitym poziomie? O zależnościach prowadzenia działalności pod bokiem marketów opowiadają nasi eksperci.

- Jest duża korelacja między rodzajem supermarketu i obrotem znajdującej się w pobliżu apteki, a także usytuowaniem względem głównego wejścia oraz linii kas - opowiada Maciej Karbowiak, ekspert ds. trade marketingu farmaceutycznego.

Wielkość marketu, liczba kas czy dodatkowa infrastruktura to parametry, które uzależniają obrót apteki w galerii handlowej. Szacunkowo można przyjąć, że 2 tys. klientów supermarketu dziennie to minimum do utrzymania się apteki. Jeśli liczba klientów sklepu wzrasta do 8-10 tys. dziennie, można spokojnie prowadzić działalność.

Istotna jest zatem lokalizacja innych działalności, komplementarnych względem operatora "spożywki" oraz wielkość jednego koszyka w markecie - paradoksalnie im większa na "spożywce" tym większa na aptece.

Efekt skali zauważalny jest także w innych sytuacjach. Jeśli apteka zlokalizowana jest przy przejściach dla pieszych, przystankach autobusowych, tramwajowych, ciągach handlowych lub w pobliżu przychodni, jest większe prawdopodobieństwo zrealizowania w niej recept przez pacjentów niż w obiekcie położonym w mniej atrakcyjnej lokalizacji. - Często zauważalna jest dobra korelacja apteki z pocztą - dodaje Maciej Karbowiak.

Zakupy kompleksowe

To, że na funkcjonowanie apteki znajdującej się w danej galerii ogromne znaczenie ma to, jaka sieć prowadzi w niej market spożywczy potwierdza Jakub Lewandowski, ekspert Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Sprzedażą. Na jej obroty wpływa bowiem kilka istotnych czynników, z czego najważniejsze to kompleksowość zakupów oraz typ sieci.

- Kompleksowość zakupów dokonywanych przez klientów marketów spożywczych jest jednym z ważniejszych czynników wpływających funkcjonowanie apteki. Zarówno klienci takich sieci jak Carrefour, Tesco, Biedronka, Lidl i innych dokonują tzw. zakupów codziennych (czyli artykułów świeżych i pierwszej potrzeby). Zakupy codzienne z reguły dokonywane są przed, jak i po pracy. Dla klientów zazwyczaj ważne jest, aby zrobić je sprawnie, szybko i w miłej atmosferze - uważa Lewandowski.

- Jeśli w bezpośrednim lub pośrednim (czyli po drodze) sąsiedztwie pojawi się apteka, klienci przypominają sobie, iż mogą przy okazji dokonać zakupów potrzebnych leków OTC lub na receptę. Można więc powiedzieć, że umiejscowienie apteki zaraz przy markecie spożywczym „wymusza" na klientach zastanowienie się, jakich produktów farmaceutycznych potrzebują i zwiększa szanse, że robiąc w markecie kompleksowe zakupy, będę chcieli zrobić równie całościowe zakupy w aptece.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 944) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH