REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Hipermarkety muszą na nowo zdefiniować swoją ofertę i miejsce na rynku

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 11-11-2014, 15:34
Hipermarkety muszą na nowo zdefiniować swoją ofertę i miejsce na rynku
Tomasz Krysiak, Senior Consultant Retailer Services Nielsen, fot. PTWP / Żelazna Studio

W przypadku hipermarketów widać minimalną poprawę, ale ten format nadal notuje spadki sprzedaży około 5 proc. w ujęciu rok do roku. Chociaż są one mniejsze niż w poprzednich latach - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Tomasz Krysiak, Senior Consultant Retailer Services Nielsen.

REKLAMA
Hipermarkety nadal mają problemy?

Hipermarkety muszą na nowo zdefiniować swoją ofertę i miejsce na rynku. Obserwujemy nadal spadek udziałów hipermarketów, chociaż spadki w ostatnim czasie wyhamowały. Trwa konsolidacja formatu, placówek przybywa bardzo niewiele - jest to kilka otwarć rocznie. Oczywiście nie można porównywać otwarcia hipermarketu, z otwarciem dyskontu. Skala inwestycji jest zupełnie inna, a proces o wiele trudniejszy i bardziej skomplikowany.

Z informacji rynkowych wynika jednak, że poszczególni gracze planują otwarcia kolejnych hipermarketów. Widzimy, że hipermarkety starają się zdefiniować na nowo swoją rolę na rynku. Starają się przyciągnąć klienta, dostosować asortyment i usługi, inwestować w promocję i wizerunek, tak aby zachęcić klienta do częstszych wizyt w sklepach i do powrotu do tego formatu.

Hipermarkety próbują się zmieniać, a jednocześnie czekają poprawy sytuacji gospodarczej i nastrojów konsumentów? Czy widać już oznaki poprawy sytuacji hipermarketów?

W przypadku hipermarketów widać minimalną poprawę, ale ten format nadal notuje spadki sprzedaży około 5 proc. w ujęciu rok do roku. Chociaż są one mniejsze niż w poprzednich latach.

Wynika to także z tego, że jeżeli cały rynek rośnie nieznacznie, a inne formaty bardzo dynamicznie inwestując w nowe otwarcia placówek odbierają rynek wolniej rozwijającym się konceptom, np. hipermarketom. To nie jest dobudowywanie nowej sprzedaży jak to miało miejsce jeszcze kilka lat temu, ale odbieranie klientów już działającym placówkom.

To zresztą widać w badaniach. Rośnie przepływ klientów między kanałami, konsumenci deklarują, że miesięcznie odwiedzają nie 1, czy 2, ale ok. 4 marki sklepów w poszukiwaniu najlepszej oferty. W dodatku dyskonty, czy supermarkety otwierają się po sąsiedzku, blisko klienta, a do największych sklepów często trzeba po prostu dojechać. Konsument coraz bardziej ceni sobie czas i wygodę zakupów.

Gdzie hipermarkety mają największe problemy?

Spadki sprzedaży w hipermarketach bardziej widoczne są w koszyku chemicznym niż w koszyku spożywczym. Może to wynikać z tego, że napotykają na rosnącą konkurencję specjalistycznych sklepów kosmetyczno-chemicznych, które bardzo często są usytuowane w podobnych lokalizacjach, czyli w centrach handlowych, a dodatkowo bardzo dynamicznie rozwijają swoje sieci. Warto podkreślić, że udział sklepów specjalistycznych w koszyku chemicznym systematycznie rośnie.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • junior kudłaty 12-11-2014, 10:49:
Ależ to oczywiste że hipermarkety nie mogą liczyć na ciągłe wzrosty i złote żniwa. Ludzie zorientowali się w cenach - nie rzadko droższych - i zaczynają kupować produkty w mniejszych, bardziej przyjaznych lokalizacjach. Także w sklepach właścicieli polskich.
PS Życzę powrotu do zdrowia seniorowi - niech włosy znowu powrócą na głowę - sieci kosme-chem oferują różne odżywki w niezłych cenach.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (29 546) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH