Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Hipermarkety nie podbiły polskiego rynku, ale szansą może być internet

  • Autor: wyborcza.biz
  • Data: 06-03-2014, 17:27
Hipermarkety nie podbiły polskiego rynku, ale szansą może być internet

Na początku lat 90., kiedy zagraniczne sieci handlowe wchodziły do Polski, analitycy i eksperci przewidywali, że nasz handel podobnie jak we Francji zdominują hipermarkety. I tak też było mniej więcej do grudnia 2007 roku, kiedy za 320 mln euro Jeronimo Martins Distribution, właściciel Biedronki, kupiło od Tengelmann 75 sklepów Plus w Portugalii i 210 w Polsce - pisze wyborcza.biz.

W momencie przejęcia dyskontów Plus Biedronka, owszem, była największą siecią sklepów w kraju, ale drugą co do wielkości sieć Tesco wyprzedzała minimalnie. Fuzja ich uskrzydliła, dziś Portugalczycy deklasują konkurencję.

Przyczyn powolnego marginalizowania hipermarketów jest wiele. Z jednej strony okazało się, że przedstawiciele małych sklepów zwyczajnie lepiej rozumieją klientów. Z drugiej - zmienił się model sprzedaży. Kiedyś w hipermarkecie kupowało się wszystko, również rzeczy do ogrodu czy materiały remontowe. W międzyczasie powstała olbrzymia liczba sklepów specjalistycznych: Castorama, Obi, Media Markt itd., więc część tego obrotu wyciekła.

W hipermarketach stały ogromne regały z płytami i kasetami. Teraz muzyka i filmy już się nie sprzedają. Może poza nowościami. Rzeczy szkolne? Dzieci jest coraz mniej. Sport? Kiedyś hipermarkety miały dużą ofertę nart, butów... Dziś kupujemy je w sklepach sportowych czy w internecie. Namioty, materace? Mało kto jeździ teraz pod namiot.

Artykuły spożywcze? Polacy są jednym ze społeczeństw w Europie, które w tygodniu najdłużej pracują. Dlatego łatwiej jest nam zrobić szybkie zakupy blisko pracy i domu, niż wybierać się na rodzinną wycieczkę do hipermarketu, jak miało to miejsce kilka lat temu.

Chemia domowa, proszki? Hipermarkety ostro gryzą po kostkach sklepy specjalistyczne w rodzaju Rossmanna, które systematycznie zabierają im rynek chemiczno-kosmetyczny.

Efekt? Z danych firmy Nielsen - cytat za serwisem Portalspozywczy.pl - wynika, że w przypadku koszyka spożywczego hipermarkety od grudnia 2012 roku do listopada 2013 zanotowały spadek sprzedaży o 5,7 proc. Ich udziały w tym rynku zmalały do 11,9 proc. (spadek o 0,7 pkt proc.). `

Koszyk chemiczno-kosmetyczny? Jeszcze gorzej - spadek o 8,3 proc., kanał ten posiada 19 proc. udziałów w polskim rynku.

Hipermarketów na koniec ubiegłego roku mieliśmy w kraju 320. Sieci otwierają je niezwykle powściągliwie, np. Carrefour zapowiada cztery nowe do 2016 roku. Raczej trwają intensywne prace nad renowacją tych sklepów, które już istnieją.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 865) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH