Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Hipermarkety nie podbiły polskiego rynku, ale szansą może być internet

  • Autor: wyborcza.biz
  • Data: 06-03-2014, 17:27
Hipermarkety nie podbiły polskiego rynku, ale szansą może być internet

Na początku lat 90., kiedy zagraniczne sieci handlowe wchodziły do Polski, analitycy i eksperci przewidywali, że nasz handel podobnie jak we Francji zdominują hipermarkety. I tak też było mniej więcej do grudnia 2007 roku, kiedy za 320 mln euro Jeronimo Martins Distribution, właściciel Biedronki, kupiło od Tengelmann 75 sklepów Plus w Portugalii i 210 w Polsce - pisze wyborcza.biz.

W momencie przejęcia dyskontów Plus Biedronka, owszem, była największą siecią sklepów w kraju, ale drugą co do wielkości sieć Tesco wyprzedzała minimalnie. Fuzja ich uskrzydliła, dziś Portugalczycy deklasują konkurencję.

Przyczyn powolnego marginalizowania hipermarketów jest wiele. Z jednej strony okazało się, że przedstawiciele małych sklepów zwyczajnie lepiej rozumieją klientów. Z drugiej - zmienił się model sprzedaży. Kiedyś w hipermarkecie kupowało się wszystko, również rzeczy do ogrodu czy materiały remontowe. W międzyczasie powstała olbrzymia liczba sklepów specjalistycznych: Castorama, Obi, Media Markt itd., więc część tego obrotu wyciekła.

W hipermarketach stały ogromne regały z płytami i kasetami. Teraz muzyka i filmy już się nie sprzedają. Może poza nowościami. Rzeczy szkolne? Dzieci jest coraz mniej. Sport? Kiedyś hipermarkety miały dużą ofertę nart, butów... Dziś kupujemy je w sklepach sportowych czy w internecie. Namioty, materace? Mało kto jeździ teraz pod namiot.

Artykuły spożywcze? Polacy są jednym ze społeczeństw w Europie, które w tygodniu najdłużej pracują. Dlatego łatwiej jest nam zrobić szybkie zakupy blisko pracy i domu, niż wybierać się na rodzinną wycieczkę do hipermarketu, jak miało to miejsce kilka lat temu.

Chemia domowa, proszki? Hipermarkety ostro gryzą po kostkach sklepy specjalistyczne w rodzaju Rossmanna, które systematycznie zabierają im rynek chemiczno-kosmetyczny.

Efekt? Z danych firmy Nielsen - cytat za serwisem Portalspozywczy.pl - wynika, że w przypadku koszyka spożywczego hipermarkety od grudnia 2012 roku do listopada 2013 zanotowały spadek sprzedaży o 5,7 proc. Ich udziały w tym rynku zmalały do 11,9 proc. (spadek o 0,7 pkt proc.). `

Koszyk chemiczno-kosmetyczny? Jeszcze gorzej - spadek o 8,3 proc., kanał ten posiada 19 proc. udziałów w polskim rynku.

Hipermarketów na koniec ubiegłego roku mieliśmy w kraju 320. Sieci otwierają je niezwykle powściągliwie, np. Carrefour zapowiada cztery nowe do 2016 roku. Raczej trwają intensywne prace nad renowacją tych sklepów, które już istnieją.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.