REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Hipermarkety powalczą o klientów

  • dlahandlu.pl
  • Autor: www.dlahandlu.pl
  • Data: 22-07-2014, 13:00
Hipermarkety powalczą o klientów
fot. Wikimedia Commons (the free media repository)

Hipermarkety tracą udziały w rynku - każdy kolejny kwartał to spadek sprzedaży o 4-5 pkt proc. Fatalny dla tego formatu sklepów był już poprzedni rok, nienajlepszy jest początek obecnego. Polacy zwrócili się w stronę supermarketów oraz dyskontów, które na przestrzeni lat znacząco zmodyfikowały swoją ofertę. Zakupy w hipermarketach przestały być atrakcyjne, bo są czasochłonne, a często również niewiele tańsze.

REKLAMA

O ile dyskonty i część małych sklepów osiedlowych mogą uznać ubiegły rok za udany, o tyle hipermarkety zanotowały spadek sprzedaży wyrobów spożywczych o 5,7 proc. - wynika z danych firmy Nielsen. W rezultacie udział tego formatu w tym rynku spadł o 0,7 pkt. proc. do 11,9 proc.

Według danych GUS sprzedaż detaliczna w I kw. 2014 r. wzrosła w Polsce o 1,8 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Z danych firmy Nielsen wynika, że w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. wartość sprzedaży w segmencie supermarketów wzrosła o 1,1 proc., zaś w formacie hipermarketów spadła aż o 4,9 proc.

Na wyniki hipermarketów miało wpływ kilka czynników. Po pierwsze stały trend odpływu klientów, którzy odchodzą od dużych tygodniowych zakupów, na rzecz mniejszych w bliżej zlokalizowanych punktach handlowych. Coraz większe znaczenie ma łatwy dostęp do sklepu, zarówno pod względem odległości, jak i godzin otwarcia - dlatego zyskują supermarkety i dyskonty. Na sprzedaż całego formatu musiał wpłynąć także słaby wynik sieci Real, której sprzedaży w tak krótkim okresie od przejęcia nie był w stanie ożywić nowy właściciel, czyli Grupa Auchan (zgodę UOKiK na przejęcie w Polsce niemieckich hipermarketów Real, Auchan otrzymał na początku br.).

Format cały czas szuka "nowego otwarcia", również na Zachodzie. Niedawno brytyjska prasa opisywała, jak ciężkie lanie sprawia hipermarketom i dużym supermarketom konkurencja w postaci Aldi czy Lidla. Udziały Tesco, Asda czy Sainsbury's w przyszłości mają maleć, dyskontów - rosnąć.

Na polskim rynku hipermarkety próbują poprawić swoją sytuację, m.in. poprzez sprzedaż internetową (Tesco, Auchan, E.Leclerc), atrakcyjną politykę cenową, zmianę asortymentu (ekonomiczna marka własna oraz produkty delikatesowe, ekologiczne, bio), słowem - poprzez dostosowanie się do klienta.

Z ofensywą rusza Carrefour, który otworzy nowe hipermarkety w Wołominie, Poznaniu oraz Pile, wszystkie w galeriach handlowych. Obecnie Carrefour posiada w Polsce 97 hipermarketów. Rozwój formatu to także sukcesywnie przeprowadzane remodelingu już istniejących obiektów czy system jednej kolejki.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 533) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH