Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Handel

Hiszpańskie sieci handlowe apelują do polityków o obniżenie podatków

Stowarzyszenie Asedas, grupujące czołowe sieci handlowe działające w Hiszpanii, wezwały we wtorek polityków tego kraju do działań służących obniżeniu podatków. Właściciele super- i hipermarketów twierdzą, że pomogłoby to podnieść popyt w hiszpańskim handlu.

Hiszpańskie sieci handlowe apelują do polityków o obniżenie podatków
Fot. Shutterstock

Autor: PAP
Data: 29-10-2019, 14:30

Jak wyjaśnił przewodniczący Asedas Ignacio Magarzo, redukcja obciążeń fiskalnych mogłaby pomóc szczególnie w zwiększeniu sprzedaży produktów spożywczych.

"To już drugi rok, kiedy w naszym kraju spada ilość sprzedawanych produktów spożywczych. W ostatnim roku spadek ten wyniósł blisko 1 proc." - dodał szef stowarzyszenia grupującego sieci handlowe, takie jak m.in. Mercadona, Dia, Coviran i AhorraMas.

Szef stowarzyszenia, które grupuje sieci posiadające łącznie ponad 65 proc. powierzchni handlowej w Hiszpanii, przestrzegł przed wchodzeniem przez polityków tego kraju "w zobowiązania wobec państw z północy Europy dotyczących dodatkowych opłat w związku z redukcją dwutlenku węgla". Dodał, że działania te służą obniżeniu konkurencyjności hiszpańskich firm i mogą narazić je łącznie na wydatki rzędu 2 mld euro.

W 2018 r. inne hiszpańskie stowarzyszenie sieci handlowych, Anged, zaskarżyło do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w Luksemburgu wysokość obciążeń fiskalnych w Hiszpanii, wskazując, że podatki wprowadzane są zarówno na poziomie państwowym, jak i regionalnym.

Anged skierował sprawę do TSUE po tym, jak hiszpański Sąd Najwyższy odrzucił skargę tego stowarzyszenia, które w pozwie twierdziło, że podatki nakładane na wielkopowierzchniowe placówki handlowe na terenie Asturii, Aragonii i Katalonii są zbyt wysokie i rzekomo niezgodne z prawem. Anged wskazywał, że obciążenia fiskalne ograniczają prawo do swobody działalności gospodarczej i są dyskryminacyjne.

26 kwietnia 2018 r. TSUE orzekł, że choć sięgające w Katalonii do 40 proc. dochodów podatki dla wielkopowierzchniowych placówek handlowych są stosunkowo wysokie, ale odrzucił zarzut, iż nakładane tam obciążenia można byłoby traktować jako "dyskryminacyjne" i "ograniczające swobodę działalności gospodarczej". Podobnie stwierdził w stosunku do Asturii i Aragonii.

TSUE stwierdził, że obciążenia wielkopowierzchniowych placówek handlowych służą m.in. pozyskaniu niezbędnych środków na ochronę środowiska oraz zagospodarowaniu przestrzeni wynikających z budowy tych obiektów.

Sąd UE przyznał rację władzom wspólnot autonomicznych Asturii, Aragonii i Katalonii, które wprowadzając regionalne obciążenia fiskalne argumentowały, iż większe placówki handlowe "w większym stopniu przyczyniają się do degradacji środowiska naturalnego".

więcej informacji:

Hiszpania RSS ALERT    /    podatek handlowy RSS ALERT    /    podatek od sieci handlowych RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.214.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.