Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ile warta jest Żabka?

  • dlahandlu.pl
  • Autor: rzegorz Łaptaś, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC/dlahandlu.pl
  • Data: 17-08-2016, 09:55
Ile warta jest Żabka?
Fot. PTWP

Grzegorz Łaptaś, ekspert PwC, w komentarzu dla portalu dlahandlu.pl analizuje wartość sieci Żabka i możliwe scenariusze rozwoju sieci.

Wartość sieci handlowej w uproszczeniu można oszacować mnożąc przez siebie dwa elementy: zysk EBITDA (zysk operacyjny przed kosztami zadłużenia, amortyzacji i podatków) i mnożnik transakcyjny. Pierwszy element jest przybliżeniem kwoty gotówki, którą biznes generuje w danym roku. Drugi element, czyli mnożnik, mówi o atrakcyjności strategicznej danego biznesu, czyli spodziewanego tempa wzrostu rynku, zwiększania udziałów rynkowych i oczekiwanej przyszłej rentowności.

Spróbujmy na szybko przeanalizować, jaka mogłaby być wartość Żabki. Jako punkt wyjścia przyjmijmy dwie pewne dane: kurs euro z dnia pisania tekstu, czyli 4,26 zł oraz przychody Żabki w roku 2015, które wg Reutera wyniosły 5,75 mld zł.

Po pierwsze - EBITDA. Biznes będzie zapewne sprzedawany w momencie, gdy wyniki za rok 2016 będą już znane. Biorąc pod uwagę, że Żabka otwiera kilkaset sklepów rocznie, i przyjmując, że program 500+ miał pozytywny wpływ na sprzedaż istniejących sklepów, można by założyć, że przychody w 2016 będą ok. 15% wyższe niż w poprzednim roku. Gdyby tak się zdarzyło, wychodziłyby nam przychody na poziomie 6,6 mld zł czyli 1,55 mld euro.

Rentowność Żabki w historycznych danych wahała się na ogół w okolicach 4-5% marży EBITDA (wg serwisu EMIS), w najlepszych latach przebijając ten poziom. Nikt nie wie, na jakim poziomie zamknie się rok 2016, ale z pewnością zarząd postara się osiągnąć jak najwyższą rentowność. Na potrzeby tego ćwiczenia można by zapewne przyjąć poziomy rentowności w 2016 w przedziale 5-6%, co dawałoby EBITDA na poziomie ok 330-400 mln złotych.

Po drugie, mnożnik transakcyjny. Nasze analizy pokazują, że mnożniki transakcji w handlu spożywczym w Europie na przestrzeni ostatnich pięciu lat zawierały się w przedziale ok.10-11x EBITDA. W Polsce mamy jednak do czynienia często z wyższymi poziomami. Wg serwisu Mergermarket, w 2012 fundusz Advent kupił sieć Eko na poziomie mnożnika ponad 16x, a sam Mid Europa Partners zapłacił za Żabkę w 2011 roku ok.13 razy EBITDA.

Więcej w serwisie dlahandlu.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 907) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.