Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Incoma/Gfk: Największe sieci handlowe umacniają pozycję w naszym regionie

  • Autor: Detal dzisiaj
  • Data: 18-04-2009, 19:46
Incoma/Gfk: Największe sieci handlowe umacniają pozycję w naszym regionie

Międzynarodowe sieci handlowe zdobywają coraz mocniejszą pozycję w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Dzięki ich ekspansywnej polityce, a także licznym fuzjom i akwizycjom zachodzącym na tamtejszych rynkach, sprzedaż detaliczna w tym regionie Europy staje się coraz bardziej skoncentrowana - wynika z raportu firm Incoma Research i Gfk.

Jak pisze Detal Dzisiaj, który dotarł do raportu - największa koncentracja handlu występuje w Słowenii. Jak wynika z raportu „Shopping Monitor Central & Eastern Europe" przygotowanego przez agencje badawcze Incoma Research i Gfk, niemal 100 proc. tamtejszego rynku detalicznego jest kontrolowane przez 10 największych sieci.

Wysoka koncentracja panuje także na Węgrzech i w Słowacji. Tam najwięksi gracze opanowali już 88 procent całego rynku. Na kolejnych miejscach w tym zestawieniu znalazły się Czechy i Chorwacja. W tych krajach 77 proc. respondentów robi swoje zakupy w jednej z dziesięciu największych sieci handlowych działających na tamtejszym rynku.

Na drugim biegunie znalazły się Ukraina i Bułgaria. Tam koncentracja rynku nie przekracza 50 proc. Mimo znaczącego postępu są to więc wciąż mało dojrzałe rynki, którym daleko do zachodnich standardów.

W naszym kraju 10 największych detalistów kontroluje 63 proc. całego rynku. Jak pokazują liczne zestawienia, w Polsce małe, rodzinne sklepy wciąż stanowią znaczącą siłę na rynku, acz ich udziały w ogólnej sprzedaży systematycznie spadają.

Światowi giganci coraz mocniej akcentują swoją obecność w naszej części Europy. Liderem jest tu Grupa Metro, która posiada swoje sklepy w 10 krajach z tego regionu. W 7 krajach działają Spar/Interspar oraz Billa. Mocną pozycję mają także Lidl i Kaufland, które otworzyły swoje oddziały w 6 państwach Europy Środkowo-Wschodniej. W większości krajów żadna z sieci nie osiągnęła jednak znaczącej przewagi nad konkurentami. Wyjątkiem są tu Polska, Chorwacja i Serbia. W tych krajach przewaga liderów (odpowiednio Biedronki, Konzum, Maxi) nad pozostałymi graczami jest wyraźna.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH