Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jacek Kapica: Podróżni ze Wschodu zostawiają w Polsce 8 mld zł

  • wnp.pl
  • Autor: www.wnp.pl
  • Data: 06-10-2014, 11:13
Jacek Kapica: Podróżni ze Wschodu zostawiają w Polsce 8 mld zł
Jacek Kapica, wiceminister finansów, szef Służby Celnej / Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Udało nam się bez znaczących inwestycji infrastrukturalnych znacznie zwiększyć przepustowość na wschodniej granicy - powiedział w rozmowie z wnp.pl. Jacek Kapica, wiceminister finansów, szef Służby Celnej. - Wyzwaniem pozostaje obsługa małego ruchu granicznego, który jest impulsem do rozwoju gospodarki na terenach przygranicznych - dodaje wiceminister.

Wschodnia granica Polski jest też granicą Unii, więc obowiązują tam nieco inne rygory niż na granicach wewnętrznych Wspólnoty. Co robi Służba Celna, by ta bariera była jak najmniej dotkliwa?

- Rozgraniczmy na początek jedno: to nie celnik jest barierą, ale granica między systemami ekonomicznymi i politycznymi. Celnik wykonuje jedynie czynności, wynikające z przepisów prawa...

Chcielibyśmy, aby ten konieczny przystanek w podróży był raczej postrzegany jako "pit stop", a nie jak długa przerwa w podróży. I do tego standardu staramy się dostosować naszą pracę na przejściach granicznych. Szukamy rozwiązań, które pozwolą wykonywać celnikom pracę jak najsprawniej; tak, by ich działania dotyczyły jedynie tych osób, które muszą potwierdzić dokumenty wywozu na granicy lub tych, które naruszają przepisy.

Skutecznie?

- Moim zdaniem - tak. Decyzje, które podejmujemy od 2008 r., są adekwatną odpowiedzią na wzrost ruchu towarowego. A przypomnijmy, jak wyglądała sytuacja w 2008 r.: protesty celników przeciwko brakowi zmian na granicy i brakowi inwestycji w infrastrukturę - przy wzrastającym ruchu. Blokady granic przez kierowców niezadowolonych z dużych kolejek przed przejściami granicznymi.

Dziś są krótsze?

- Oczywiście, a trzeba wziąć po uwagę, że od 2008 r. ruch towarowy wzrósł o 50 proc., a osobowy - o 100 proc. Kolejki się zdarzają - przy sezonowych szczytach przewozów, np. przed weekendami, czy przed świętami. W skali doby też mamy szczyty nasilenia ruchu, gdy po południu ludzie wracają z przygranicznych zakupów. Ale pamiętajmy, że przejść granicznych nie buduje się na skalę maksymalną, tylko optymalną. Ważne, że czas przejazdu przez granicę się skrócił.

Warto podkreślić, że ustabilizowanie sytuacji na granicy odbyło się głównie dzięki zmianom organizacyjnym bez wielkich nakładów na infrastrukturę, choć powstało kilka małych przejść granicznych. To też pośrednio wskazuje, że rozwiązania, które wcieliliśmy w życie, przynoszą rezultaty.

Jakie to rozwiązania?

- Wiele zmian - na pozór drobnych, ale w sumie znacznie zwiększających płynności ruchu na granicy. Np. w przypadku ruchu osobowego wprowadziliśmy tzw. zielone pasy. Pierwotnie - w związku z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. Ale po zakończeniu turnieju utrzymaliśmy ten stan i dziś osoby, które deklarują, że nie przewożą żadnego towaru, przekraczają granicę znacznie szybciej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 356) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH