Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Jak Black Friday podbił Polskę?

Black Friday w 2019 r. przypada 29 listopada. W Polsce hasło “Black Friday” od kilku lat rozbija bank świątecznych zakupów. Dane z platformy Shoper zebrane od ponad 12 tys. sklepów internetowych pokazują, że kupujący podczas Black Friday w 2018 r. wydali o 91 proc. więcej niż w 2017 r. Z kolei firmy korzystające z usług SMSAPI wysłały w tym okresie  9,5 mln SMS-ów - o połowę więcej wiadomości niż rok wcześniej. Jak Black Friday podbił Polskę?

Jak Black Friday podbił Polskę?
fot. shutterstock

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 28-11-2019, 09:13

1. Marketingowo: Czas promocji ograniczony

Pośpiech oraz fakt, że produkt oferowany jest w “promocyjnej” cenie jest dla wielu klientów wystarczającym powodem, by wyłączyli racjonalne kalkulacje i zmienili się w “łowców okazji”.

- Prowadzimy akcję pod nazwą Black November. Z początku obowiązywała tylko na bluzy i buty sportowe, następnie na wszystkie buty i kurtki, a teraz rozpoczęliśmy przedostatni etap, czyli promocję na tzw. marki premium. W najbliższych dniach do promocji włączane będą kolejne produkty, kategorie i marki. Niektóre z nich, a wspólnie z nimi opracowujemy politykę promocyjno-cenową, zgadzają się na obniżenie cen tylko w sam Black Friday, czyli w tym roku 29 listopada - opowiada Wojciech Tomaszewski, Chief Marketing & E-commerce Officer sklepu Answear.com

2. Komunikacyjnie: Nakręcanie zakupowego trendu

87 proc. Polaków ankietowanych przez TNS Kantar twierdzi, że wie, czym jest Black Friday. Jeszcze parę lat temu ten wynik byłby kilka razy gorszy. Do wzrostu popularności święta przyczyniły się nie tylko same sklepy, ale również media. Najpierw pokazywano dantejskie sceny z centrów handlowych szturmowanych przez Amerykanów. Gdy tradycję podchwyciły rodzime sklepy, zaczęto opisywać intensywną ekspansję Black Friday na polski grunt. To oczywiście napędziło zakupowe szaleństwo i przełożyło się na wyniki finansowe.

- Intensywna komunikacja o Black Friday  pomaga sklepom, ale tworzy też mur, przez który trudno się przebić. Zbadaliśmy liczbę SMS-ów wysłanych z hasłem “Black Friday” w ubiegłym roku. Największy wzrost przypadł oczywiście na piątek. Co ciekawe, relatywnie najmniej popularnym dniem była środa. To może być wskazówką dla marketerów próbujących przebić się z komunikatem promocyjnym, aby nie zwlekali do samego końca, tylko powiadomili o okazjach nieco wcześniej - zauważa Andrzej Ogonowski z SMSAPI.

3. Psychologicznie: Zdążyć przed wielkim szaleństwem

Nic tak nie ożywia jesiennej szarości jak świąteczne przygotowania, a świadomość, że został już tylko miesiąc do świąt skłania do polowania na prezenty. Coraz więcej klientów jest świadomych swoich praw, w tym możliwości zwrotu zakupionego towaru. Zachęca to do kupowania na próbę. Okazyjne ceny sprawiają, że sprytni mogą skompletować zestaw pod choinkę już na początku grudnia, a nietrafione zakupy ewentualnie wymienić.

4. Technologicznie: Zakupy stały się smart  

Black Friday w Polsce nie jest dniem wolnym, który można spędzić polując na okazje w centrach handlowych. Dlatego u nas to sprzedający w sieci “przechwycili” zakupowe święto. Branża e-commerce przez lata wypracowała szereg innowacyjnych metod przypominania klientom o zakupowych okazjach - od newsletterów, przez media społecznościowe po sprawdzony SMS. Wszystko to procentuje, gdy zbliża się Czarny Piątek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Czarny Piątek RSS ALERT    /    Black Friday RSS ALERT    /    zakupy RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • aga 2019-11-29 09:29:15
    Black friday to jest w USA a w Polsce to niestety tylko śmieszna namiastka. Wczoraj czytałam, że u nas średnia przecena towaru to 3,5% ... A czasami można coś kupić w świetnej cenie wyższej niż normalna ...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.218.67.1
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.