Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jak przejęcie Reala wpłynie na ceny w Auchan?

  • dlahandlu.pl
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 23-01-2014, 23:00
Jak przejęcie Reala wpłynie na ceny w Auchan?
Fot. zelaznastudio.pl

W dniu 21.01.14r UOKiK poinformował o warunkowej zgodzie na przejęcie sieci sklepów Real przez Auchan Polska. Jak przejęcie wpłynie na ceny produktów w Auchan portal dlahandlu.pl zapytał Macieja Krausa i Grzegorza Leśko, z warszawskiego biura firmy doradczej FernPartners.

Konsolidacja w niewielkim stopniu wpłynie na ceny półkowe. Jeśli ceny ulegną zmianie, to niewielkich obniżek (lub braku zmian) można spodziewać się dla produktów najpopularniejszych. Atrakcyjna cena tych SKU być może będzie przesłanką do nieznacznych podwyżek cen innych, mniej popularnych towarów - mówi Maciej Kraus, dyrektor warszawskiego biura FernPartners.

Warto również wspomnieć, że zmiany cen mogą mieć charakter globalny (tj. zmiana ceny we wszystkich sklepach) lub lokalny (dostosowawcze zmiany w pojedynczych sklepach np. w odpowiedzi na akcję promocyjną u konkurenta). Ze względu na konsolidację, można spodziewać się również spadku liczby dostosowawczych obniżek cenowych. UOKiK zadbał jednak o najbardziej newralgiczne miejsca, gdzie "lokalizowana" polityka cenowa mogłaby w szczególności zaszkodzić konsumentom (m.in. w Białymstoku, Rzeszowie, Wałbrzychu i Sosnowcu). Dostawcy Auchan, a w szczególności więksi producenci, którzy w portfolio posiadają rynkowe bestsellery w niektórych kategoriach, mogą spodziewać się większej presji cenowej, która pozwoli Auchanowi na polepszenie marżowości najistotniejszych produktów - uważa Maciej Kraus.

Grzegorz Leśko dodaje: - Aby lepiej zrozumieć, jakie mogą być konsekwencje tej konsolidacji, warto przyjrzeć się temu, jak placówki handlu detalicznego ustalają ceny. Proces ten w przypadku sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych jest bardziej złożony, niż w przypadku małych, lokalnych sklepów.

W przypadku tych drugich, najczęściej odgórnie określana jest marża procentowa (rzadziej kwotowa) na poszczególne grupy asortymentu, która jest główną determinantą ceny półkowej. Pozostałe czynniki wpływające na cenę są prawie nieistotne - mały odbiorca zaopatruje się głównie u dystrybutorów, tak więc bardzo często nie ma wpływu na cenę zakupu. Również w przypadku zakupu bezpośrednio od producenta, możliwość negocjacji ceny jest bardzo ograniczona. Bardzo niska jest również istotność cen konkurencji.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 045) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH