Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jak zareaguje branża handlowa i konsumenci na ograniczenia handlu w niedziele?

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 08-09-2016, 12:00
Jak zareaguje branża handlowa i konsumenci na ograniczenia handlu w niedziele?
Radosław Kaczmarek, Strategy Consultant & Partner w agencji strategicznej Melting Pot.

Już od dłuższego czasu toczy się dyskusja na temat obywatelskiego projektu ustawy zakazującego handlu w niedzielę. Dwie główne osie sporu – społeczna i ekonomiczna zostały już mocno wyeksploatowane przez strony dyskusji, dlatego też nie będę wchodzić w szczegóły tego sporu. Sam projekt daje liczne wyjątki np.: możliwość sprzedaży dewocjonaliów w niedzielę. A wyjątki zawsze powodują możliwości różnych interpretacji i obchodzenia przepisów – mówi dla serwisu portalspozywczy.pl Radosław Kaczmarek, Strategy Consultant & Partner w agencji strategicznej Melting Pot.

Projekt w obecnej formie nie stanowi większego zagrożenia dla sprzedaży w Internecie, bo tego nie sposób zakazać. Ale czy "sprzedaż" równa się "dystrybucja" i dostarczenie produktu? Jednak jest to nadal projekt, a nie gotowa i przyjęta ustawa – jak wiadomo, w Sejmie i Senacie RP, w trakcie prac nad ustawą mogą pojawić się ciekawe zapisy – pytanie tylko, które lobby będzie miało większy posłuch w partii rządzącej – mówi dla serwisu portalspozywczy.pl Radosław Kaczmarek, Strategy Consultant & Partner w agencji strategicznej Melting Pot.

Dodaje, że ciekawym aspektem, nad jakim można się zastanowić, jest to, jak zmiany wpłyną na zachowania Polaków, rozwój sieci handlowych a także e-commerce i aspekty technologiczne procesu sprzedaży. 

- Faktem jest, że Polacy, pomimo szybkiego rozwoju e-commerce, nadal lubią spędzać niedziele w centrach handlowych. Bo zakaz obejmie nie tylko zakupy spożywcze, ale także wszystkie sklepy, które Polacy pokochali. Także sam zakaz uderzy w centra handlowe, gdzie prym wiedzie branża odzieżowa, obuwie i akcesoria oraz elektromarkety. Opustoszeją także kawiarnie, lodziarnie, food courty. Bo przecież nie będzie sensu ich otwierać w pustym centrum handlowym - prognozuje Radosław Kaczmarek.

Zaznacza, że ubrań, w przeciwieństwie do jedzenia, nie kupuje się na zapas, ale za to bardzo łatwo można przyzwyczaić się do ich zakupu poprzez on-line.

- Jeżeli skoncentrujemy się na zakupach spożywczych, to przewiduję, że nastąpi pewien proces. Pierwszy etap będzie korzystny dla branży spożywczej i dużych formatów – kupowanie na zapas, w piątki i soboty. Następnie Polak przyzwyczai się do zakazu handlu w niedziele. Za rok już nikt nie będzie pamiętać, że robił zakupy w niedziele. Panika, że zabraknie nam czegoś na stół - minie. Dlatego normalne zakupy, bez paniki i nadmiaru, konsumenci będą robić w piątki i soboty, a niedziela zostanie dla małych formatów, których zakaz nie obowiązuje oraz formatów, które powstaną np. na stacjach benzynowych - tłumaczy ekspert agencji Melting Pot.

Można zadać sobie także pytanie, co stanie się z ustawą w kontekście e-commerce? - Jak na razie nie ma tam dużych niebezpieczeństw, ale nikt nie jest w stanie zagwarantować polskim e-sprzedawcom, że w trakcie prac posłowie i ich eksperci nie wprowadzą „ciekawych” rozwiązań, które skutecznie będą przeciwdziałać sprzedaży. Niewielka wiedza, jaką posiadają rządzący, a także lobby stojące za ustawą na temat funkcjonowania internetu może sprawić, że powstaną naprawdę ciekawe pomysły i zapisy - wyjaśnia Radosław Kaczmarek.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (18 637) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH